Huppert als hippiemoeder

Copacabana. Regie: Marc Fitoussi. Met: Isabelle Huppert, Lolita Chammah, Aure Atika.In: 4 bioscopen. ****

In de openingsscène van Copacabana doet Babou (Isabelle Huppert) in een groot warenhuis omstandig haar make-up, met de producten die om haar heen uitgestald staan binnen handbereik. Het is een prachtige introductie van een tikje ordinaire vrouw. De hoeveelheid oogschaduw die ze aanbrengt liegt er niet om, maar oogt ook buitengewoon non-conformistisch. Zonder schaamte doet Babou waar ze zin in heeft, en dan is het nog eens gratis ook!

Copacabana is een fraaie karakterstudie van Babou, een vrouw die haar leven lang heeft gedaan wat zij wilde, zonder al te veel rekening te houden met anderen. Haar ontplooiing staat voorop, dat van haar naasten – inclusief haar dochter – komt op de tweede plaats. Ze is behoorlijk egoïstisch, maar ook wel charmant. Een onafhankelijke vrouw zonder vast inkomen die nog steeds leeft naar haar hippie-idealen. Even hier wonen, dan weer daar.

Haar dochter Esméralda schaamt zich zo voor haar wispelturige moeder, in alles een ongeleid projectiel, dat ze haar de toegang tot haar aanstaande bruiloft ontzegt. Waarna Babou voor het eerst in haar leven een baan zoekt om te bewijzen dat ze toch heus wel beschikt over verantwoordelijkheidsgevoel.

Het is de moeder-dochter dynamiek uit de Britse komische serie Absolutely Fabulous, maar de sympathie ligt bij de moeder. Copacabana drijft op het sterke spel van Huppert, die voor het eerst samen met haar echte dochter in een film speelt. Zij maakt van de soms onuitstaanbare Babou een complex personage, wier charme en eigenzinnigheid het uiteindelijk winnen van de kille, moderne maatschappij waar geld voorop staat en het belazeren van mensen belangrijker is dan het helpen van minderbedeelden.