Dockwise bouwt megaschip om de marges op te krikken

Met de bouw van een megaschip wil maritiem dienstverlener Dockwise de crisis te lijf gaan. Ondanks een hoge schuldenlast.

De aandeelhouders gaven gisteren groen licht. De van oorsprong Nederlandse beursgenoteerde maritiem dienstverlener Dockwise mag voor circa 78 miljoen euro vers geld ophalen. De claimemissie dient om de bouw van ’s werelds grootste schip voor zwaar zeetransport te financieren: een kolos met een lengte van 275 meter die offshoreconstructies tot 100.000 ton kan vervoeren. De totale kostprijs van 200 miljoen dollar (150 miljoen euro) is een record in de branche.

„De strategie van het aanpakken van steeds ambitieuzere projecten pakt goed uit”, stelde analist Michael Roeg van KBC Securities onlangs vast. Met een goedgevuld orderboekje van 400 miljoen dollar opereert de zeetransporteur in een groeimarkt. De binnenstromende orders „betalen zich nu uit en de marges verbeteren”, zo luidt zijn conclusie.

Ook de beleggers lijken tevreden. Het aandeel op de Amsterdamse effectenbeurs steeg gisteren met 2,2 procent naar 19,01 euro. Een betere nettowinst in het derde kwartaal (bijna 50 procent hoger dan een jaar eerder) stak hun een hart onder de riem.

Dockwise zelf, dat zijn hoofdkantoor afgelopen jaar van Bermuda naar Breda verhuisde, ziet echter pas in 2012 een sterk herstel op de offshoremarkt. Maar dan wil de zeetransporteur die boorplatformen, megajachten en andere grote ladingen vervoert, er ook staan om te profiteren van de aantrekkende vraag.

Als dit zware-lading-schip, een zogeheten Type 0-vaartuig waarvoor Dockwise een patent heeft aangevraagd, in 2012 van de scheepswerf rolt, moet dit leiden tot meer activiteit en hogere marges. Olie- en gasconcerns zoeken hun grondstoffen in steeds diepere lagen onder de zeespiegel en op afgelegen plaatsen. Dit zorgt voor een vraagtoename naar steeds zwaarder materieel, dat in afzonderlijke modules en op een kostenefficiënte wijze ter plekke moet worden gebracht, aldus de redenering van Dockwise. Een sterke positie in die nichemarkt is daarom noodzakelijk.

De investering in dit schip, dat aan een bestaande vloot van twintig vaartuigen wordt toegevoegd, is geen klein risico voor Dockwise. De maritiem dienstverlener torst nog steeds een hoge schuldenlast, die dateert van de tijd dat private equitygroep 3i nog eigenaar was. De schuld bedraagt nu bijna 600 miljoen dollar, 40 procent minder dan anderhalf jaar geleden.

Het aandeel van Dockwise, dat al drie jaar genoteerd is op de Noorse beurs van Oslo en sinds eind 2009 ook verhandeld wordt in Amsterdam, ondervond duidelijk de neerwaartse druk van de recessie. In vergelijking met branchegenoten zoals het Nederlandse SBM Offshore was de koersval veel heftiger.

Met het megaproject Type 0 wil Dockwise het tij keren: 2012 moet het jaar van de waarheid worden.