Murdoch lanceert iPad-krant

Rupert Murdoch begint zijn eigen ‘Harry Potter-krant’. Het digitale dagblad dat de mediatycoon gisteren aankondigde voor de iPad, moet veel weg hebben van de krant uit de boeken van J.K. Rowling. Foto’s bewegen en tekst past zich automatisch aan aan de actualiteit.

Murdoch kondigde zijn uitgave voor Apples iPad aan in een interview met zijn nieuwszender Fox Business. De krant, The Daily moet begin 2011 verschijnen en is exclusief voor de iPad, de populaire tablet-pc. Anders dan veel applicaties (‘apps’) voor de iPad is het geen aangepaste editie van een bestaande papieren uitgave.

Voor Murdochs News Corp is het een nieuwe stap richting betaalde informatie in digitale vorm. Murdoch maakte in juli al de gratis sites van zijn Britse kranten The Times en The Sunday Times alleen toegankelijk voor abonnees en andere betalende lezers. Murdoch hoopt zo meer te verdienen aan lezers en dalende advertentie-inkomsten te compenseren. News Corp heeft net als andere uitgevers veel last van de economische crisis.

Ook Nederlandse mediabedrijven zien veel commerciële mogelijkheden op de iPad. Onder meer Sanoma, RTL Nieuws en NRC Handelsblad lanceren apps. Adviesbureau Deloitte twijfelde in een recente studie of op de Nederlandse markt een iPad-uitgave op korte termijn winstgevend kan zijn.

Tablet met video moet kranten helpen: pagina 21