Conflict en broedermoord

De hoeveelheid informatie die ze verstrekken past op de achterkant van een lucifersdoosje. Nieuwe inzichten leveren ze zelden op. Erg verrassend zijn ze evenmin, met steeds weer dezelfde pratende hoofden. Wat maakt talkshows dan toch zo fascinerend? Dat komt omdat ze zijn opgebouwd als een klassiek toneelstuk.

De talkshowmaker is behalve journalist ook dramaturg. Het programma voltrekt zich volgens een vast vertelpatroon in een eenheid van tijd, plaats en handeling. De toeschouwer wordt met zorgvuldig gedoseerde kennis van de uiteenzetting naar de climax geleid. Het meest sensationele, aan het begin al aangekondigd, wordt tot het laatste bedrijf bewaard.

De confrontatie is in talkshows een favoriete vorm. Zonder conflict geen drama, weten de makers. De kijker wil geen aflevering missen, want wie weet loopt het wéér uit de hand.

De afgelopen weken voltrok zich zo’n ingecalculeerde botsing drie keer bij De Wereld Draait Door: tussen Pieter Storms en Jort Kelder, tussen Mildred Roethof en de door haar gefilmde ‘gangster chickies’ en met Prem Radhakishun die uithaalde naar de tv-recensent van de Volkskrant.

Geslaagde uitzendingen, al zullen de makers dat niet gauw toegeven. Want hoe sensationeler de vertoning, hoe langer erover wordt nagepraat – en er wordt teruggekeken.

Een geliefd thema in het klassiek toneel is de broedermoord. Dat is precies wat zich de afgelopen weken afspeelde bij PowNed en WNL.

Opgericht als alternatief voor het linkse geluid bij de publieke omroep, namen uitgerekend deze nieuwe zendgemachtigden de PVV nietsontziend de maat. Ze plantten beide een mes in de rug van de partij.

Je zag ontzetting en paniek in de ogen van de PVV’ers wanneer Rutger Castricum ze met zijn roze PowNews-microfoon weer een nieuwe uitglijer kwam inpeperen. WNL nam het voortouw door het schrikbewind van Kamerlid Lucassen tegen hondenbezitters aan te kaarten.

De partij die door De Telegraaf zo hartstochtelijk werd omhelsd, kreeg door de omroepbroeders van diezelfde krant genadeloos van katoen.

Heerlijk, dit gratis drama, juist in een tijd dat het theaterkaartje duurder wordt.

tom rooduijn