Twists van Lee Konitz

Jazz International Rotterdam. Gehoord: 20/11, Lantaren/Venster Rotterdam. ***

De zucht van opluchting ter afsluiting van elk nummer leek uit zijn tenen te komen: ook deze heuvel was bedwongen. Op zijn 83ste neemt saxofonist Lee Konitz nog steeds risico door te spelen zonder afspraken. Hij speelt wat hem ingeeft en laat zich leiden door wat zijn begeleider hem aan interessant materiaal biedt.

Op het festival Jazz international Rotterdam was dat de Amerikaanse pianist Dan Tepfer, met wie hij in 2009 het album Duos with Lee opnam. Ze voerden nu korte improvisaties uit, met open vizier en de gedachten afgestemd. Dat leverde mooie momenten op, met verrassende twists en antwoorden.

Lee Konitz was een van de grote namen die gastprogrammeur pianist Michiel Borstlap voor de tiende editie van het Rotterdamse jazzfestival op zijn lijstje had. Daar behoorden vanzelfsprekend ook een aantal pianisten toe: hardbopper Cedar Walton, de vingervlugge Rus Simon Nabatov en Gideon van Gelder. Die laatste liet met zijn kwintet een deels impressionistisch geluid horen waarin zang meezong met de saxofoon.

Ook jazzpianist Borstlap zelf hield de aandacht vast. In zijn eigen funkrockband leidde de groove de improvisaties, aangemoedigd door de vrij expliciete roffels van drummer Erik Kooger. Zijn bekendste compositie Memory of Enchantment kreeg echter een broeierige uitvoering

Ondanks de afwezigheid van hun zieke pianist was de moderne electro-akoestische jazz met rockinvloeden van de Amerikaanse band Kneebody zeer de moeite waard. Aangevoerd door trompet en sax bewoog de muziek alle kanten op de ronkende motor van bas en drums. Het ging pootje over door jazzrockbochten en met de bas als scheidsrechter voerden de blazers goede dialogen.