Photo Off toont jong fototalent

In Parijs waren er op drie beurzen foto’s te koop. Nieuw was Photo Off, voor jong talent. Het Nederlandse Foam kondigde een Amsterdamse fotobeurs aan.

Het Amsterdams fotografiemuseum Foam richt volgend najaar een nieuwe Amsterdamse fotobeurs op onder de naam ‘Unseen’. Dat heeft Foam bekendgemaakt dit weekend op de jaarlijkse beurs Paris Photo. Met onder meer dit initiatief markeert Foam zijn tienjarig bestaan.

Aan Unseen, die tussen 21 en 25 september wordt gehouden in de Westergasfabriek, werken 45 galeries mee uit binnen- en buitenland. Volgens coördinator Roderick van der Lee van Foam is het de bedoeling om vanaf 2011 ieder jaar zowel jong Nederlands talent te tonen als nieuw werk van gevestigde namen. Het Parijse fotocollectief Magnum heeft enthousiast gereageerd, aldus Van der Lee.

Naast de grote vakbeurs Paris Photo en de beurs voor fotoboeken Off Print was er dit jaar voor het eerst ook Photo Off, een initiatief van de Nederlandse kunsthandelaar Janette Danel. „Ik woon sinds zes jaar in Parijs en had drie jaar een galerie met Chinese kunst. Mijn belangstelling voor fotografie is ontstaan nadat ik een tentoonstelling in Hong Kong organiseerde voor de bekende Franse fotograaf Marc Riboud. Ineens ontstond dit idee om naast Paris Photo jong talent te tonen en in een paar maanden was het voor elkaar.”

Photo Off, in een gebouw in de immigrantenbuurt Belleville achter de Bastille, had achttien deelnemers. Danel verwacht dat het er volgend jaar 25 zijn. Ter vergelijking: Paris Photo, die sinds 1997 wordt gehouden, heeft er 120, waarvan er 32 dit jaar nieuw waren. Emmo Grofsmid van MK Galerie uit Rotterdam en Berlijn: „Photo Off kost de helft en de sfeer is goed.”

Galeriehouder Wim van Krimpen uit Rotterdam laat op Photo Off werk zien van beginnende fotografen. Van de deelnemende galeries zijn sommige ook jong, zoals de Parijse GadCollections van verzamelaar Gad Edery die al sinds zijn studententijd zelf verzamelt en sinds anderhalf jaar een galerie heeft. De Brusselse Crown Gallery daarentegen brengt met Frank van der Salm en Massimo Vitali toch echt gevestigde namen.

Op uitnodiging van Janette Danel is de Zuid-Afrikaanse fotograaf Graeme Williams naar Parijs gekomen. Geen galerie, gewoon de fotograaf zelf, die een aantal beelden uit zijn werk van de laatste tien jaar toont die je lang bijblijven. Het enorme kale frame van een drive-in bioscoop bijvoorbeeld, „symbool van de witte Anglo-cultuur” zoals hij zegt, met links bijna onzichtbaar op de horizon de oprukkende township.

Williams heeft ook de foto gemaakt die het affiche is van Photo Off: een beeld uit een serie van twee spelende honden op het strand, die als volleerde capoeira-dansers met elkaar springen, vliegen en salto’s maken. Williams: „Als je uit Zuid-Afrika komt is het soms een opluchting om foto’s te maken die gewoon zijn wat ze zijn, zonder diepere bedoeling.”

Het museum Foam staat op Photo Off tussen de galeries, is dat geen oneerlijke concurrentie? „Wij verkopen alleen foto’s die niet al bij galeries te koop zijn”, zegt Van der Lee. „Van Pieter Hugo bijvoorbeeld hebben we maar één beeld te koop, in een oplage van vijftien, dat zijn galerie juist niet verkoopt. Alle opbrengsten van Foam Editions gaat naar het educatieve programma van het museum.”

www.photooff.com, www.labellevilloise.com

    • Tracy Metz