NS keert geld uit aan gestrande reizigers

WFA75T:BRAND PRORAIL:UTRECHT;19NOV2010-Gestrande reizigers doden hun tijd in de stationshal van Utrecht. Door een brand bij een gebouw van ProRail bij het Centraal Station in Utrecht is er bijna geen treinverkeer meer mogelijk. Duizenden reizigers zijn gestrandWFA/bdm/str.Bas de Meijer

Treinreizigers die afgelopen vrijdag gestrand zijn door de brand in het verkeersleidingcentrum in Utrecht, krijgen van de NS hun geld terug.

Duizenden mensen werden getroffen door de storing, die het treinverkeer van en naar Utrecht plat legde. De NS zal ‘coulant’ omgaan met schadeclaims, aldus een NS-woordvoerder.


Wat kun je bij de NS claimen?

  • Je treinkaartje.
  • Tot vijftien euro voor een maaltijd.
  • Kosten voor alternatief vervoer op trajecten waar geen bussen reden. Naast taxikosten kan dat ook een kilometervergoeding zijn voor mensen die zich met een auto lieten ophalen.

Claims kunnen telefonisch worden ingediend bij de NS-klantenservice. Die geven je een adres waar je de claim naar toe kan sturen. Alle verzoeken worden individueel beoordeeld en behandeld.

Het is nog onbekend hoe groot de schade voor de NS is door het uitkeren van de vergoedingen. Ook is nog niet duidelijk of de rekening ligt bij spoorbeheerder Prorail, waar de brand uitbrak, of bij de NS.

Door de brand bij een verkeersleidingspost konden treinen in de omgeving van Utrecht niet meer worden aangestuurd. Zaterdagmiddag kwam het treinverkeer weer langzaam op gang en pas op zondag reden de treinen weer volgens het boekje.

    • Marije Willems