Twittermode

Modeliefhebbers kunnen zelf investeren in modemerken en reclame maken op internet.

Gevestigde modemerken lopen achter als het gaat om het benutten van sociale netwerken op internet. Zij kunnen een voorbeeld nemen aan websites als fashionstake.com en catwalkgenius. com. Hier kunnen modeliefhebbers vanaf 10 euro investeren in startende modelabels. Aandeelhouders krijgen een paar procent van de winst. Promotie gaat via Facebook en Twitter, waar de investeerders hun ‘eigen’ merk aan hun netwerk verkopen. Crowdfunding, heet dat.

Kunstenaar Twan Janssen en modeontwerper Mark van Vorstenbos maken ook gebruik van dit principe bij het oprichten van de modelabels Measyou (mannen) en Youasme (vrouwen). Het idee is dat 500 mensen 500 euro in hun merken investeren. Als alles goed gaat krijgen de investeerders na 5 jaar hun geld met 5 procent rente terug. In de tussentijd krijgt de zogenoemde ‘Family of Founders’ 50 procent korting bij de aankoop van een kledingstuk.

Janssen: „Zo zijn we niet langer afhankelijk van grote geldschieters die eisen stellen aan het lenen van geld.” Van Vorstenbos: „Na een periode waarin vluchtige wegwerpmode hoogtij vierde, breekt nu een tijd aan waarin mensen verantwoordelijkheid willen nemen voor de producten die ze kopen.”

Van Vorstenbos ontwierp eerder het succesvolle knitwearlabel Yarn Unit. Youasme en Measyou brengt ook kleine collecties met hoogwaardige breisels: praktische mode die lang meegaat.

De eerste collectie wordt in februari 2011 gepresenteerd, op de zogenoemde Founders Day. De dag waarop de investeerders als eerste hun orders kunnen plaatsen. Slimme investeerders delen hun ervaring onmiddellijk op Facebook en Twitter. Geen betere marketing dan deze menselijke pr-machine.