Twitteren om een lift naar huis

Een brand bij Utrecht CS zorgde er vlak voor de spits voor dat duizenden mensen op het station strandden.

Europa, Nederland, Utrecht, 19-11-2010 NS treinstoring. Foto: Evelyne Jacq Evelyne Jacq

Het is vreemd stil onder de feestelijk flonkerende kerstverlichting in de stationshal van Utrecht CS. De omroepberichten zijn uit de lucht. Vijf vrouwen met tasjes van de Margriet Winterfair 2010 laten zich jolig door een man met een fluorescerend hesje fotograferen onder het geheel lege, blauwe vertrekbord.

Door een brand in de verkeersleidingspost van ProRail bij station Utrecht Centraal ligt sinds half vijf in de middag al het treinverkeer rond Utrecht stil. De verwachting is dat ook vandaag de treinen niet kunnen rijden.

Duizenden reizigers stranden op het station. Ze klonteren in de stationshal rond NS’ers die beschikken over een A-viertje met informatie. ‘Prognose definitief’, staat erop. ‘Einde reizigersdienst. Reizigers moeten zelf een alternatief zoeken.’

Dat gebeurt massaal, bijvoorbeeld via Twitter. Mensen met auto’s bieden gestrande reizigers een lift aan, en reizigers zoeken auto’s die naar hun bestemming rijden. „Eigenlijk moet er op dat grote scherm in de hal van Utrecht CS een twitterfeed komen”, twittert iemand. „Dan pas help je mensen.” Tegen elf uur wordt ook de eerste slaapplaats aangeboden: Op tien minuten lopen van het station. En dan zijn er de ironische commentaren, zoals deze van #Mstroucken: „Nee, zei Prorail. We hebben echt alles voor elkaar nu. Verwarmde wissels, check. Bladervegers, check. Brandblusinstallatie, check. Oh. Oeps.”

De sfeer is gelaten. Jongens en meisjes delen gratis koffie en thee uit. Makelaar Maarten van Neerven (49) uit Weert is met collega’s wat gaan drinken toen aan het eind van de middag bekend werd dat er geen treinen reden. Van zijn baas mag hij wat gaan eten, maar hij heeft nog geen honger. Hij vraagt een andere man, die net wat dichter bij een man met een hesje stond, hoe hij in Den Bosch moet komen. Daarvandaan kan hij met de trein verder. Normaal werkt hij in Eindhoven maar wegens de crisis doet hij tijdelijk controle van taxatierapporten in Utrecht. „Ik wacht tot de crisis voorbij is”, zegt hij opgewekt en begeeft zich naar de uitgang waar een bus naar Den Bosch zou moeten komen.

Een man van busmaatschappij Connexxion krijgt op zijn walkie talkie door dat mensen die echt niet naar huis kunnen in hal 10 van de Jaarbeurs kunnen overnachten. „Cor, slapers naar hal 10”, roept hij naar een collega. Een uur later is hal 10 nog leeg, afgezien van buffetten met koffie- en heetwaterketels en medewerkers van het Rode Kruis.

Vijf vragen over ontregeld treinverkeer bij Utrecht CS: pagina 3