AFM wil duidelijker risicoprofiel belegger

Banken moeten consumenten beter gaan informeren over het risicoprofiel en de beleggingen die daarbij passen. Dit heeft toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) gisteren bekend gemaakt.

Banken moeten voor klanten die willen beleggen altijd een risicoprofiel opstellen. In dit profiel geeft de klant aan in welke mate hij risico wil lopen. Het profiel is vervolgens bepalend voor de beleggingsstrategie die de bank hanteert voor de klant en daarmee ook vaak voor het rendement.

Uit onderzoek van de AFM blijkt dat banken vaak eigen profielnamen gebruiken. En als zij al dezelfde namen hanteren, zijn de beleggingen en risico’s bij iedere instelling anders. „Ook krijgen dezelfde klanten bij verschillende financiële ondernemingen ook weer verschillende risicoprofielen geadviseerd, met verschillende bijbehorende beleggingen en risico’s”, aldus de AFM.

De toezichthouder heeft nu een leidraad opgesteld waardoor de beleggingsstrategie en de bijbehorende risico’s beter aansluiten op het risicoprofiel. Ook kunnen banken de leidraad gebruiken om de informatievoorziening naar de klant te verbeteren.

Banken hoeven zich niet aan de leidraad te houden, het is geen wetgeving. Maar de AFM riep de marktpartijen op om de aanbevelingen over te nemen. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) zei gisteren in een reactie dat de banken de aanbeveling van de toezichthouder „ter harte” zullen nemen.