Van echt niets naar veel iets

De beursgang van General Motors is met 20,1 miljard dollar een van de grootste ooit.

Vijf vragen over de wederopstanding van de autofabrikant GM.

Van miljardenverliezen naar miljardenwinst. Autofabrikant General Motors ging vorig jaar failliet en werd het symbool van de economische crisis. Maar de Amerikaanse overheid stak miljarden in een doorstart. GM maakt winst en gisteren ging het bedrijf weer naar de beurs. De aandelen waren zo in trek van het ‘nieuwe’ General Motors dat GM besloot meer aandelen uit te geven en de uitgifteprijs te verhogen. De prijs werd vastgesteld op 33 dollar (24,4 euro) per aandeel. Met de uitgifte van 478 miljoen aandelen en 4,35 miljard aan preferente aandelen werd het een van de grootste beursgangen ooit. In totaal leverde de beursgang tot nu toe 20,1 miljard op.

1 Waarom was GM het symbool van de economische crisis?

Omdat de autofabrikant een voorbeeld was van hoeveel bedrijven tot de economische crisis opereerden. De laatste jaren leed GM onwaarschijnlijke miljardenverliezen, met een record van 38 miljard dollar over 2007. GM had te veel fabrieken en te veel werknemers. Om de kas aan te vullen werd geld geleend. Zo groeide de schuldenlast. Tot de economische crisis deed niemand daar moeilijk over: elk bedrijf had schulden. Dat was heel normaal. Maar door de economische crisis wilden banken GM niets meer lenen. De autofabrikant ging failliet.

2 Was het faillissement pijnlijk voor de Verenigde Staten?

Ja, want veel Amerikanen zijn erg trots op deze echte Amerikaanse automaker, die voor veel werkgelegenheid zorgt. In de volksmond heette het bedrijf ook wel Generous Motors, om de uitstekende personeelsvoorzieningen. Maar eigenlijk had GM al jaren zijn glans verloren. Het bedrijf was de grootste autofabrikant ter wereld tot het in 2007 werd ingehaald door het Japanse Toyota. Zelfs in de VS verkocht Toyota de laatste jaren meer auto’s dan GM.

3 En nu gaat het weer goed. Wat is er veranderd?

Het bedrijf werd na het faillissement opgesplitst in twee delen. In het oude GM bleef alles achter waar het bedrijf vanaf wilde, zoals oude fabrieken en kantoren. Ook een aantal merken verdween. De Hummer werd begraven. Pontiac en Saturn verdwenen en Saab werd verkocht. Wereldwijd verloren ongeveer 34.000 mensen hun baan bij de autofabrikant. GM werd door het faillissement verlost van circa 78 miljard dollar aan schulden, wat maandelijks een enorme berg rentelast scheelt.

4 Wat gebeurt er nu met General Motors?

Nu doet GM weer waar het voor bestaat. Auto’s maken en verkopen. De afgelopen drie kwartalen heeft GM weer winst gemaakt. Het afgelopen kwartaal maakte het zelfs een winst van 2 miljard dollar. Wereldwijd verkocht GM tot en met september 6,2 miljoen auto’s. En met genoegen keek GM deze week ook naar de verkoopcijfers van de Japanse concurrent Toyota. Voor het eerst sinds 1998 verloor Toyota marktaandeel in de VS. Onder meer door technische problemen met diverse modellen verkocht de Japanse automaker minder auto’s.

5 Is General Motors het voorbeeld van een volmaakte reddingsactie door de overheid?

Daar lijkt het wel op. Er is heel veel belangstelling voor de aandelen van het ‘nieuwe’ GM. De Amerikaanse overheid stak bijna 50 miljard dollar in de redding. Het lijkt erop dat ze daar nog veel van terugkrijgt. In ruil voor de steun kreeg de overheid 61 procent van de aandelen van het bedrijf. De overheid heeft bij deze beursgang 358 miljoen aandelen verkocht, wat 11,8 miljard dollar opleverde. Eerder betaalde GM de overheid al 9,6 miljard dollar terug. Met de verkoop van de rest van de aandelen in het vooruitzicht hoopt de overheid uiteindelijk een groot gedeelte van de 50 miljard dollar terug te verdienen.

De komende dertig dagen kunnen de banken die de beursgang begeleiden nog meer aandelen naar de beurs brengen als de koers van GM overeind blijft. Dan zou het de grootste beursgang ooit worden. Het aandeel GM stond bij het sluiten van deze krant op 34,28 dollar op de New Yorkse beurs. Een winst van 3,8 procent.

    • Tom Kreling