Toeleveranciers profiteren van succes GM

De succesvolle beursgang van General Motors staat symbool voor de herrezen auto-industrie in de Verenigde Staten. De Nederlandse toeleverancier Inalfa profiteert mee.

Verkoopdirecteur Michael Smith weet het nog precies. November 2008, toen sloeg de crisis bij schuifdakenfabrikant Inalfa toe. Ineens werden er geen auto’s meer verkocht. En dus waren de schuifdaken die zij maken ook niet meer nodig. „Everything went to hell.” Toen moest de Amerikaanse vestiging van het Nederlandse bedrijf Inalfa in het stadje Auburn Hills – net boven Detroit – reorganiseren. Niet een of twee, maar vijf keer. Om de paar maanden was het raak. „In een jaar hebben we vijftig van onze tweehonderd werknemers ontslagen.”

Inalfa (het Nederlandse hoofdkantoor staat in Venray) levert schuifdaken aan heel veel autofabrikanten, zoals Ford, BMW, General Motors. Als zij problemen hebben, dan heeft Inalfa daar meteen last van. „En General Motors ging zelfs failliet.” Door een omzetdaling van bijna 20 procent leed de fabrikant in 2009 een verlies van 16,5 miljoen euro.

Dat was toen. De Amerikaanse autofabrikanten zijn bezig aan een wederopstanding, met de beursgang van GM als grootste wonder. Het bedrijf ging vorig jaar failliet, en maakte een doorstart. GM is nu weer winstgevend.

En dus gaat het bij Inalfa ook weer goed. Michael Smith loopt door de fabriekshal. In een strakke hal zwaaien robotarmen glazen platen heen en weer. „Kijk, daar maken we schuifdaken voor BMW. Dat zijn de grootste die we produceren.” In het kantoor naast de fabriek zijn nog veel bureaus leeg. Dat heeft niets met de economische situatie te maken, zegt Smith. „Dat komt omdat vandaag het seizoen voor de damhertjacht begonnen is. Veel personeel zit in het bos.” Want alle ontslagen werknemers zijn weer aan het werk. De zaken gaan „behoorlijk” goed.

Toeleveranciers profiteren van de wederopstanding van de grote Amerikaanse automakers. GM verkoopt nu weer volop auto’s en maakte de afgelopen drie maanden 2 miljard dollar winst. Dat merkt Inalfa meteen. „Onze schuifdaken zitten op hun populairste modellen.” Dit jaar verwacht de schuifdakenfabrikant weer 351 miljoen dollar omzet te halen. Net zoveel als in 2008, voor de crisis toesloeg.

Smith heeft een paar maanden geleden een krantenknipsel op zijn muur geplakt. Daar staat op hoeveel auto’s de komende jaren wereldwijd verkocht worden. Een voorspelling, maar Smith is er blij mee. In 2009 werden in totaal 10,4 miljoen auto’s verkocht in de VS. Dit jaar zijn het er rond de 11,8 miljoen. „En we gaan omhoog naar 16,1 miljoen in 2012.”

Zo profiteren alle toeleveranciers in de auto-industrie direct van de opleving van de autofabrikanten. De afgelopen jaren brachten alleen maar ellende. Reorganisaties, verliezen, overheidssteun en faillissementen. Duizenden mensen verloren hun baan, fabrieken gingen dicht. Maar nu wordt er weer winst gemaakt. Consumenten kopen weer auto’s. Automaker Ford haalde afgelopen kwartaal een recordwinst van 1,7 miljard dollar.

In de zomer vorig jaar was Sarah Fedor (65) nog wanhopig. En dat is dan nog zacht uitgedrukt. Het ging slecht met haar bedrijf Tempro Industries, dat kunststof mallen maakt voor kussens in autostoelen. Ze had dertien van haar achttien werknemers ontslagen. Om kosten te besparen schrobde ze zelfs de toiletten van haar kleine fabriekje in Plymouth. Ze was bang dat ze haar bedrijf moest sluiten en haar huis moest verkopen. De bank wilde van haar bedrijf af. „Het maakte niet uit dat we altijd alles betaald hadden. We zaten in de auto-industrie. Dat was het probleem.”

Dat was toen. Ze vond particuliere investeerders die haar wilden helpen. En haar zoon, advocaat, zorgde dat de bank haar met rust liet, zo lang ze netjes de rente betaalde. „Verder wil ik niets met ze te maken hebben.” Fedor kan zich nu weer zorgen maken om andere dingen. Wilde ze laatst een nieuwe Mercury Mountaineer – „heerlijke SUV, niks rammelt” – bij de autodealer kopen, blijkt dat die niet meer gemaakt wordt. „En niemand bij Ford kan me vertellen waarom ze dat fantastische model uit de handel hebben gehaald.”

Ze bedoelt maar; de zaken gaan weer goed. Nog steeds met slechts vijf mensen, maar die hebben werk genoeg. Fedor wijst naar het scherm van haar computer. „Kijk, hier, BMW, Toyota, Ford, Fiat, Chrysler en General Motors. Allemaal hebben ze weer bestellingen gedaan.” Dit jaar is voor Tempro Industries het beste van de afgelopen vier jaar.

Rectificaties / gerectificeerd

Correcties & aanvullingen

In het artikel Toeleveranciers profiteren van succes GM [19 november pagina 15] staat dat de schuifdakenfabrikant Inalfa dit jaar een omzet verwacht van 351 miljoen dollar. Dat is onjuist. Inalfa verwacht dit jaar een omzet te halen van in ieder geval 350 miljoen euro. Ook verwacht het bedrijf dat de autoverkopen in Amerika in 2015 op 16,1 miljoen auto's uit zullen komen. In het artikel staat dat dit aantal al in 2012 gehaald wordt.