Ja hoor, we willen weer schuifdaken

Toen het slecht ging met GM, ging het automatisch ook slecht met toeleveranciers.

Dat is verleden tijd. De autoverkoop stijgt. En er zijn weer onderdelen nodig.

The Dow Jones ticker in New York's Times Square displays news about General Motors stock, Wednesday, Nov. 17, 2010 in New York. GM will be reborn as a public company Thursday with a stock offering, ending the government's role as majority stakeholder and closing a remarkable chapter in American corporate history. (AP Photo/Mary Altaffer) AP

Verkoopdirecteur Michael Smith weet het nog precies. November 2008, toen sloeg de crisis bij schuifdakenfabrikant Inalfa toe. Ineens werden er geen auto’s meer verkocht. En dus waren de schuifdaken die zij maken ook niet meer nodig. „De hele zaak ging naar de kloten.”

Toen moest de Amerikaanse vestiging van het Nederlandse bedrijf Inalfa in het stadje Auburn Hills – net onder Detroit – reorganiseren. Niet een keer, of twee keer, maar vijf rondes. Om de paar maanden was het weer raak. „In totaal hebben we in een jaar tijd vijftig van onze tweehonderd werknemers ontslagen.”

Inalfa levert schuifdaken aan heel veel autofabrikanten, zoals Ford, BMW, General Motors, Renault, Nissan en Mercedes. En hebben die problemen dan heeft Inalfa daar meteen last van. „En General Motors en Chrysler, twee klanten uit onze top acht, hadden niet alleen problemen; ze gingen failliet.” De omzet van de schuifdakenfabrikant daalde in 2009 met 67 miljoen dollar (49,7 miljoen euro) in vergelijking met het jaar er voor.

Dat was toen. De Amerikaanse autofabrikanten zijn bezig aan een wederopstanding, met de beursgang van General Motors als grootste wonder. Het bedrijf ging vorig jaar failliet, maakte een doorstart, behaalde weer winst en haalde gisteren 23,1 miljard dollar op met de beursgang. De grootste ooit.

Bij Inalfa gaat het ook weer goed. Michael Smith loopt door de fabriekshal en wijst naar de productielijnen. „Kijk, daar maken we schuifdaken voor BMW. Dat zijn de grootste die we produceren. Daar maken we de daken voor GM.” Toch zijn er nog allemaal lege plekken in de fabriek. Maar dat heeft niets met de economische situatie te maken, zegt Smith. „Dat komt omdat vandaag het seizoen voor de damhertjacht begonnen is. Het personeel zit in het bos.” Want alle ontslagen mensen zijn inmiddels weer aan het werk. De zaken gaan namelijk „behoorlijk” goed.

General Motors maakte met behulp van 50 miljard dollar aan overheidssteun een doorstart, verkoopt weer auto’s en maakte de afgelopen drie maanden 2 miljard dollar winst. Dat merkte Inalfa meteen. „Onze schuifdaken zitten op hun populairste modellen.” Dit jaar verwacht de schuifdakenfabrikant weer 351 miljoen dollar omzet te halen. Net zoveel als in 2008, voor de crisis toesloeg.

Smith heeft een paar maanden geleden een krantenknipseltje op zijn muur geplakt. Daar staat op hoeveel auto’s er de komende jaren wereldwijd verkocht zullen worden. Een voorspelling, maar Smith is er blij mee. In 2009 werden er in totaal 10,4 miljoen auto’s verkocht in de Verenigde Staten. Dit zullen het er rond de 11,8 miljoen zijn. „En dan gaan we omhoog naar 16,1 miljoen in 2012.”

Zo profiteren alle toeleveranciers in de auto-industrie direct van de opleving van de autofabrikanten. De afgelopen jaren rapporteerden de autofabrikanten bijna allemaal alleen maar ellende. Reorganisaties, verliezen, overheidssteun en faillissementen voor General Motors en Chrysler. Duizenden mensen verloren hun baan, fabrieken gingen dicht, maar nu wordt er weer winst gemaakt. Consumenten kopen weer auto’s. Automaker Ford haalde het afgelopen kwartaal een recordwinst van 1,7 miljard dollar. En ook GM, dat met miljarden aan overheidssteun een doorstart maakte, is weer winstgevend. GM ging gisteren weer naar de beurs. Met een verwachte opbrengst van 23,1 miljard dollar is het de grootste beursgang ooit.

Het vertrouwen in de auto-industrie is terug. In de zomer vorig jaar was Sarah Fedor (65) nog wanhopig. En dat is dan nog zacht uitgedrukt. Het ging slecht met haar bedrijf Tempro Industries, dat kunststof mallen maakt voor kussens in autostoelen. Ze had dertien van haar achttien werknemers ontslagen. Om kosten te besparen schrobde ze zelfs de toiletten van haar kleine fabriekje in Plymouth. Ze was bang dat ze de tent moest sluiten. En dat ze haar huis kwijt zou raken. De bank wilde van haar bedrijf af. „Het maakte niet uit dat we altijd alles betaald hadden. We waren een bedrijf in de auto-industrie. Daar wilden ze niets meer mee te maken hebben.”

Dat was toen. Ze vond een aantal private investeerders die haar wilden helpen. En haar zoon die advocaat is, zorgde dat de bank haar met rust liet zo lang ze netjes de rente betaalde. Fedor kan zich nu weer zorgen maken om andere dingen. Wilde ze laatst een nieuwe Mercury Mountaineer – „heerlijke SUV, niks rammelt” – bij de autodealer kopen, blijkt dat die niet meer gemaakt wordt. „En niemand bij Ford kan me vertellen waarom ze dat fantastische model uit de handel hebben gehaald.” Ze bedoelt maar, ze is terug in zaken. Nog steeds maar met vijf mensen, maar die hebben werk genoeg. Fedor wijst naar het scherm van haar computer. „Kijk, hier, BMW, Toyota, Ford, Fiat, Chrysler en General Motors. Allemaal hebben ze weer bestellingen gedaan.” Dit jaar is voor Tempro Industries inmiddels het beste van de afgelopen vier jaar.

Rectificaties / gerectificeerd

Correcties & aanvullingen

In het artikel Ja hoor, we willen weer schuifdaken staat dat de schuifdakenfabrikant Inalfa dit jaar een omzet verwacht van 351 miljoen dollar. Dat is onjuist. Inalfa verwacht dit jaar een omzet te halen van in ieder geval 350 miljoen euro. Ook verwacht het bedrijf dat de autoverkopen in Amerika in 2015 op 16,1 miljoen auto’s uit zullen komen. In het artikel staat dat dit aantal al in 2012 gehaald zal worden.

    • Tom Kreling