Groot geschapen ondernemerschap in tragikomedie

Eerste aflevering van een wekelijkse rubriek waarin nieuwe dvd-series worden besproken. Deze keer Hung. Over Rays geheime kracht.

In de korte roman Postkantoor van Charles Bukowski staat een scène waarin een man aan een vrouw vraagt: „Zou jij niet eens door een grote pik geneukt willen worden?” Waarop de vrouw antwoordt: „Ik zou liever eens een keer uit liefde worden geneukt.”

Met dit antwoord formuleert Bukowski de illusie waarin mannen zich wentelen. Dat vrouwen alleen liefde willen.

Size matters. Vrouwenbladen hebben het inmiddels vaak genoeg onderstreept, maar het onderwerp is nog lang niet zo taboevrij als de borsten en billen van vrouwen.

Des te moediger is het om een tv-serie Hung te noemen – Groot Geschapen. De makers doen er niet lullig over. De eerste keer dat de hoofdpersoon, Ray, het bed deelt met een vrouw, zien we haar aan één stuk door gillen: „O Ray, hij is zo groot, hij is zo groot, hij is zo groot!”

Maar Hung is geen vrouwenbladartikel of praatsessie over het thema. Het is een lichtzinnige komedie, met een dramatisch hart. Ray woont in Detroit, „de bron van een rivier van mislukking”, zoals hij in zijn voice-over zegt. Dat blijkt. Het verhaal begint als zijn huis afbrandt. Hij zit aan de grond, want hij is slecht verzekerd en hij betaalt een woekerrente die hij niet begrijpt en die hem financieel wurgt – even zien we een flits van de hypotheekcrisis. De twee kinderen, die na zijn scheiding voor hem kozen, gaan weer bij hun moeder wonen.

Ray begint een cursus miljonair worden: ‘Ontketen de ondernemer in jezelf’. Daar ontmoet hij de verloren rondlopende dichter Tanya. Van de cursusleider moet hij op zoek naar zijn kracht, naar zijn ‘gereedschap’. Zijn ex geeft tijdens een ruzie de voorzet. Ze schreeuwt: „Ik ben erin getrapt. Ik was de leidster van de cheerleaders en jij was populair, slim en goed in sport.” En dan aarzelt ze even voor ze toegeeft: „En je was natuurlijk groot geschapen.”

Zo wordt een keurige huisvader een mannelijke hoer. Uit armoede, zoals vrouwen dat worden. En door de vernedering: hij woont in een tent in zijn achtertuin en heeft zijn kinderen niets meer te bieden. Dat zijn baan als geschiedenisleraar en basketbalcoach onvoldoende oplevert, is opnieuw een kritische kanttekening van de makers bij de maatschappelijke verhoudingen in de VS.

Thomas Jane is goed gecast als Ray: een forse, sukkelige vent, met een niet al te intelligente uitstraling, maar zonder veertigersbuikje en net knap genoeg om te geloven dat behoeftige vrouwen hem binnenlaten. Jane Adams zet haar droevige ogen in om van Tanya een mistroostige, ijlhoofdige dichter te maken. Zij wordt zijn pooier. Ze zet hem in de markt als ‘geluksmakelaar’, en leert hem charmant en dienstbaar te zijn. Dat is wennen voor Ray. In hun onhandige en ongemakkelijk optreden in de seksbusiness zijn ze eerder een komisch duo dan ontketende ondernemers.

Een kennis – gehard als ‘professioneel shopper’ voor oude, rijke dames – overtuigt Tanya van de noodzaak de kwaliteit van Ray minder omfloerst aan te prijzen. Dat ziet ze goed. Ook als ze koestering zeggen te zoeken, raken de vrouwen die hem bestellen pas echt op dreef als hij zijn schat toont.

Hung sluit aan bij een reeks recente tv-series over maatschappelijke verschoppelingen. Net als Walt in Breaking Bad combineert Ray de uitstraling van sufferd met een gedurfd geheim leven. En met Kenny uit Eastbound & Down heeft hij de frustratie van gevallen sportheld gemeen. Walt wordt drugsdealer en moordenaar. Kenny is en blijft een asociale buspisser. Alle drie de mannen zijn maar net sympathiek genoeg: dat ze uit de sociale orde stappen, wekt de betrokkenheid van de kijker.

De nieuwsgierigheid van de kijker gaat uiteraard ook uit naar een blik op het ding van Ray. Net als in Boogie Nights, de film van Paul Thomas Anderson uit 1997, waarin Dirk Diggler befaamd is als groot geschapen pornoster. Pas in het eindshot wordt de verwachting ingelost en getoond hoe terecht Dirks faam is.

Bij Ray hangt er vooralsnog steeds een handdoekje voor of staat er in een stoel hinderlijk in beeld. Opdat u straks ook seizoen 2 gaat kijken.

Ron Rijghard

Hung, seizoen 1.Tien afleveringen van 27 minuten. € 32,99