Charlie Siem

Viool-encores van o.a. Paganini & Kreisler

cd klassiek **

Klassieke muziek en glamour – voor puristen kan die combinatie problematisch lijken. Maar als de inhoud goed is, mag de vorm best een beetje ordi zijn. Wat gaf het dat het decolleté van Cecilia Bartoli meehielp aan het verkopen van Vivaldi? Vivaldi en Bartoli worden er niks minder om.

Meestal geldt zo’n expliciete combinatie van klassiek en verleiding vrouwelijke musici. Maar nu is er vioolvirtuoos en -adonis Charlie Siem (1986), die schaamteloos met zijn looks en zijn Guarneri (Menuhins oude viool) het gemoed van hordes tienermeisjes bespeelt.

Siem – vandaag en morgen in Rotterdam te beluisteren tijdens de Night of the Proms naast onder anderen Boy George – is slim. Niet omdat hij een klassieke Britse scholing succesvol doorliep (Eton, Cambridge, Royal College of Music), maar omdat hij zich door die achtergrond niet laat belemmeren zijn kwaliteiten te delen met velen.

Na een goed besproken maar weinig opgemerkte debuut-cd wijdt Siem zich nu dus puur aan showstukken van Kreisler, Wieniawski en Paganini: doodvermoeiend als geheel, maar afdoend om te constateren dat Siem inderdaad heel virtuoos is. In De Sarasates Zigeunerweisen– de enige track met wat meer inhoud – hoor je de keerzijde van Siems bereidheid zijn talent breed te presenteren. De toon is rond, de techniek indrukwekkend, maar muzikaal is de interpretatie soms érg grillig: zoals je zou spelen om een wat verveelde menigte bij de les te houden.

Mischa Spel