Prestaties Ahold in VS vallen licht tegen

Op het eerste gezicht presenteerde Ahold vanmorgen gezonde cijfers over het derde kwartaal. Toch daalde het aandeel. Analisten zijn teleurgesteld over de Amerikaanse markt.

Je zou zeggen: op zich prima cijfers. Toch daalde het aandeel Koninklijke Ahold vanochtend op het Damrak.

Vanochtend maakte Koninklijke Ahold de cijfers over het derde kwartaal bekend. En op het eerste gezicht zagen die cijfers er goed uit. De netto-omzet steeg met 10,8 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, tot 6,7 miljard euro. Het bedrijfsresultaat, de winst voor rente en belastingen, steeg met 7,5 procent tot 285 miljoen. Tegen deze resultaten viel de nettowinst van 223 miljoen euro wat mager uit. Dat is een daling van 8,3 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Volgens Ahold is er een simpele verklaring. De voorbije jaren heeft het bedrijf wegens verliezen in de VS daar nauwelijks winstbelasting betaald. Nu de economie daar aantrekt, en Ahold winst boekt, klopt de Amerikaanse fiscus aan. „Het hogere bedrijfsresultaat”, meldde Ahold vanmorgen in een persbericht, werd „ruim teniet gedaan door hogere winstbelasting”.

Ahold-topman John Rishton sloeg een optimistische toon aan. „In lastig blijvende marktomstandigheden hebben we opnieuw een solide prestatie geleverd.”

Maar voor volgers van de retailmarkt kwam het nieuws van de belastingtegenvaller niet als een verrassing, vertelt Jos Versteeg, analist van Theodoor Gilissen. „Dat was allang bekend, daar hebben we helemaal niet naar gekeken.”

De dalende koers van het Ahold-aandeel wordt ingegeven door iets anders: lichte teleurstelling over de prestaties in de VS.

Bij retailbedrijven, legt Jos Versteeg uit, kijken analisten naar twee kengetallen: de ontwikkeling van de ‘identieke omzet’ (hoeveelheid verkochte boodschappen van een supermarktconcern) en de marge (hoeveel er op de boodschappen wordt verdiend). Voor de Amerikaanse markt van Ahold (goed voor 60 procent van de omzet) bleven beide indicatoren achter bij de verwachtingen.

De identieke omzet in de VS steeg niet, zoals verwacht, met 1,2 procent maar slechts met 0,6 procent. Licht tegenvallend, zegt Versteeg. Amerikaanse ketens als Supervalu hebben grote problemen. Omdat Ahold eerder heeft gereorganiseerd dan de concurrentie, doen de Amerikaanse winkels van het bedrijf het relatief goed. „Ahold had meer kunnen profiteren van de zwakke concurrentie”.

De teleurstelling van de analisten nam nog iets toe, toen ze keken naar de tweede belangrijke indicator van de prestaties van Ahold in de VS: de winstmarge. Deze viel fors lager uit dan analisten hadden voorspeld: 3,7 in plaats van de verwachte 4,5 procent. „En dan praat je al snel over tientallen miljoenen dollars”, zegt Versteeg. „Een duidelijke misser.”

Tegenvallers in de VS dus, vandaar de lagere koers vanochtend. Maar tegenover de wat bleke resultaten in de VS staan prachtige cijfers in Nederland. De verwachting dat Albert Heijn last zou ondervinden van het Jumboconcern, dat overal in Nederland nieuwe winkels opent, is niet uitgekomen. Ahold boekte dit kwartaal in eigen land een identieke omzet van 4,5 procent, anderhalf procentpunt hoger dan de verwachting. Ahold behaalde bovendien een „gezonde” winstmarge van 6,7 procent, legt Versteeg uit. „In het derde kwartaal moeten veel retailers flinke kortingen uitdelen aan klanten. In dat licht is dit een prachtige winstmarge.”

Rond het middaguur noteerde het aandeel Ahold ruim 3 procent lager, op 9,59 euro.