Politieke film vol woede over Plame en Wilson

Fair Game

Regie: Doug Liman. Met: Naomi Watts, Sean Penn, David Andrews. In: 21 bioscopen. ****

Valerie Plame (Naomi Watts) kijkt verbaasd op naar het televisiescherm. Daar werd net aangekondigd dat er aluminiumbuizen waarmee uranium kan worden verrijkt in Irak gevonden zijn. Maar was ze een paar weken eerder niet bij een CIA-vergadering waarin de claim dat Irak over massavernietigingswapens beschikt als onzin wordt afgedaan?

Hier is achter de (politieke) schermen duidelijk gerommeld om maar een aanleiding te hebben om een snelle inval in Irak te rechtvaardigen. Na verbazing volgt al snel verontwaardiging. En nog allerlei andere emoties wanneer voor Plame en haar echtgenoot Joseph Wilson (Sean Penn) het politieke echt persoonlijk wordt.

Hoe zat het ook alweer? In 2003 lekte uit dat Valerie Plame een CIA-agent was, waardoor zijzelf en al haar lopende operaties in het Midden-Oosten in gevaar kwamen. Het lek werd later getraceerd tot Scooter Libby, stafchef van het Witte Huis. Hij had expres de naam van Plame gelekt, uit wraak voor een kritisch stuk van haar man, een voormalig diplomaat. Hij betoogde dat Irak onmogelijk kon beschikken over uranium uit Niger. Daarna brak de pleuris uit, ook in het huwelijk van Plame en Wilson.

Fair Game is gebaseerd op de memoires van zowel Plame als Wilson. Het is een politieke film, die onverholen partij kiest voor het echtpaar, en zit vol woede over het Amerikaanse democratische proces. Dat zou gevaar lopen door allerlei rechtse haviken die uit eigenbelang een loopje nemen met de waarheid.

Het knappe van Fair Game is de overtuigende verweving van de ‘grote’ geschiedenis met het persoonlijke verhaal van Plame en Wilson. De gevolgen van het lek voor hun huwelijk en privéleven is enorm. Plame krijgt nachtelijke telefoontjes waarin ze voor communistische hoer wordt uitgemaakt en Wilson is zo obsessief bezig hun naam te zuiveren dat hij geheel vergeet zijn vrouw te steunen.

De film werd geregisseerd door Doug Liman, die eerder de Ludlum-verfilming The Bourne Identity maakte. Fair Game heeft dezelfde stijl als de trendsettende thriller uit 2002, die werd gedraaid met een schoudercamera. Het is een stijlmiddel dat Liman in Fair Game te pas en te onpas gebruikt. Voor hem is er geen verschil tussen het filmen van een actiescène met wiebelende camera en een emotionele scène tussen man en vrouw. Met enige eenvormigheid als resultaat.

André Waardenburg