Chinese naar strafkamp om tweet

Een Chinese vrouw moet een jaar in een strafkamp doorbrengen voor een enkele tweet op Twitter. Ze ‘retweette’ (een tweet van iemand anders herhalen) een bericht van haar verloofde, waarin werd opgeroepen tot een aanval op het Japanse paviljoen op de Expo in Shanghai.

Volgens Amnesty International was de opmerking die de vrouw, Chen Jianping, retweette een overduidelijk satirisch bedoeld bericht. De oorspronkelijke schrijver van het bericht, Hua Chunhui, maakte volgens CNN juist nationalistische demonstranten belachelijk, die Japanse producten vernielden, na een maritiem conflict tussen de twee grootmachten. Jianping voegde aan het bericht ‘Boze jeugd, aanvallen!’ toe.

Hua werd kort gearresteerd, maar kwam vijf dagen later weer vrij. Jianping bleek toen verdwenen. De advocaat van Jianping noemt het “een typisch voorbeeld van censuur-gevangenschap.” De vrouw is in een kamp voor ‘heropvoeding door arbeid’ terechtgekomen, waar mensen zonder proces tot vier jaar in vastgehouden kunnen worden.

“Anti-Japanese demonstrations, smashing Japanese products, that was all done years ago by Guo Quan [an activist and expert on the Nanjing Massacre].  It’s no new trick.  If you really wanted to kick it up a notch, you’d immediately fly to Shanghai to smash the Japanese Expo pavilion.” - de tweet van Hua Chunhui

Pure machtspolitiek
De Chinese regering houdt internet scherp in de gaten. Het land gebruikt de publieke opinie, die online makkelijker geuit kan worden dan in andere media in het land, om politieke doelen kracht bij te zetten, zegt ook voormalig NRC-correspondent in Japan Hans van der Lugt: “Dit is pure machtspolitiek. Aan de ene kant censureren ze wat hen niet bevalt, aan de andere kant versterken ze berichten die bij hun eigen politieke agenda passen.” Van der Lugt denkt dat de vrouw ‘die ongeschreven regels net heeft overschreden’. Het is volgens hem een signaal aan de rest van China dat niet zomaar alles gezegd kan worden.

Volgens analisten zit de Chinese regering diep genesteld in de online wereld. Zo schrijft The Financial Times (link voor abonnees) dat de People’s Daily, de spreekbuis van de regering, achter protesten zat die tien jaar geleden op internet werden georganiseerd na het Amerikaanse bombardement van de Chinese ambassade in Belgrado.