Air France-KLM boekt onverwacht hoge winst

Air France-KLM heeft een onverwacht goed tweede kwartaal achter de rug. Bij de presentatie van de kwartaal- en halfjaarcijfers, over het gebroken boekjaar dat begint in april, deed de Frans-Nederlandse onderneming gisteren analisten versteld staan door een kwartaalwinst bekend te maken van 290 miljoen euro. Vorig jaar leed het concern over de vergelijkbare periode nog een verlies van 147 miljoen euro.

Analisten hadden een veel kleinere winst verwacht. Volgens topman Pierre-Henri Gourgeon bereikte zijn onderneming het goede resultaat dankzij een sterke verbetering van de economische omstandigheden en door kostenbesparingen. Vooral de passagiersmarkt trok aan, met een omzetstijging van 18 procent. De bezetting in de businessclass is veel beter dan in 2009, zegt Air France-KLM. „Bedrijven hebben het verbod op de businessclass opgeheven”, zegt KLM-directeur Peter Hartman. Ook de omzet van het vrachtvervoer steeg, met 38 procent.

Air France-KLM moest wel een extra voorziening nemen van 127 miljoen euro. Dit bedrag is geoormerkt voor de boete van 340 miljoen euro die het bedrijf vorige week heeft gekregen van de Europese Commissie wegens zijn deelname aan een wereldwijd kartel in de luchtvracht.

Hartman vindt de boete buitenproportioneel, zegt hij desgevraagd. „Op een aantal plekken is bij ons in het verleden een en ander gebeurd dat niet door de beugel kon, maar we hebben niet zo veel fout gedaan. De luchtvaart is opgebouwd rond onderlinge afspraken, zoals dat in zoveel sectoren het geval is, maar dat is nog geen kartelvorming. Er was sprake van het harmoniseren van brandstoftoeslagen, niet van het op elkaar afstemmen van de omzet.”

Eerder dit jaar had Air France-KLM ook al een financiële tegenvaller, door de IJslandse aswolk. De aswolk, die het luchtverkeer boven grote delen van Europa in april dagenlang platlegde, is door Air France-KLM becijferd op een kostenpost van 158 miljoen euro. „Of er nu werkelijk as in de lucht zat of niet, er zitten wel degelijk sporen van die dagen in onze resultaten”, zei financieel directeur Philippe Calavia. Air France-KLM behaalde ondanks deze asschade in de eerste jaarhelft een nettowinst van ruim 1 miljard euro, waar het bedrijf vorig jaar nog 573 miljoen verlies leed.

De flinke verbetering van de resultaten is een gevolg van een aantrekkende markt in met name Azië en Noord-Amerika, en van de kostenbesparingen die Air France-KLM heeft doorgevoerd. Die bezuinigingen gaan door, onder meer door nog meer gezamenlijk gebruik van middelen en diensten door Air France en KLM. „Er zijn nog steeds synergieën te vinden”, aldus Hartman. Tot banenverlies leidt dit volgens Hartman niet. Hij denkt zelfs dat KLM weer nieuw personeel in dienst zal nemen. Air France-KLM heeft zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar naar boven bijgesteld.