3 redenen om tv te kijken

1 Uit de wereld

Metropolis

Ned. 3, 20.25-20.55u.

Fijn, Metropolis is terug, en op prime time. Deze aflevering: Alles over hoe vrouwen (en mannen) wereldwijd omgaan met menstruatie. Van dames die hun ‘tijd moeten uitzitten’ in lemen hutjes in Nepal tot een vrijzinnige menstruatiekunstenares in San Francisco.

2 Imitator

Pavlov

Ned. 3, 20.55-21.50u.

Carlo Boszhard is op dit moment een van de bekendste imitators van Nederland. Jack Valkering neemt Carlo mee op een wetenschappelijke reis naar de herkomst van zijn talent.

3 Dolfijnenslacht

The Cove

Ned. 2, 23.00-00.30u.

Japanners in lichtblauwe vissersbootjes prikken met harpoenen in grijze dolfijnenruggen. Het ondiepe water woelt van de stervende staarten. Twee dolfijnen maken nog een laatste buiteling, een spoor van bloed achter zich latend. De ondiepe baai van Taiji kleurt rood.

De slachtscène waarom het draait in de dolfijnen-slasher The Cove (2009) duurt slechts kort. De rest van The Cove werkt naar deze scène toe. De spectaculaire propagandafilm van de Amerikaanse actiegroep Oceanic Preservation Society (OPS) richt zich tegen de dolfijnenvangst in Japan. Zoals in een Heist-film als Ocean’s Eleven verzamelen dierenactivist Ric O’Barry – de vroegere dolfijnentrainer van de tv-serie Flipper – en regisseur Louie Psihoyos een team van duikers, knutselaars, cameralui en activisten om zich heen om met allerlei James Bond-snufjes geheime opnames te maken van de Flippermoord in de afgeschermde baai van Taiji. De film won een Oscar, de publieksprijs op het IDFA en nog 23 prijzen. In Japan zorgde de film voor ophef omdat tegenstanders de vertoning trachtten te verhinderen door met geweld te dreigen. De westerse wereld reageerde geschokt op de bloedige beelden. Volgens de OPS zou de vangst van tuimelaars (het Fipper-soort) sinds de première flink zijn teruggelopen.

Dit jaar werd de dolfijnenvangst in Taiji uitgesteld wegens overweldigende westerse media-aandacht. Op 10 september begon de vangst alsnog. De eerste dag werden vijftig tuimelaars levend gevangen voor de dolfinaria, de andere vijftig werden vrijgelaten. De getergde vissers „wilden geen moeilijkheden”. De dolfijnen die sindsdien werden gevangen, toen de pers weg was, hadden minder geluk.