Met z'n allen de duivel stenigen

Muslim pilgrims head to perform the 'Jamarat' ritual, the stoning of Satan, in Mina near the holy city of Mecca on November 16, 2010 on the third day of the hajj, as Muslims worldwide marked the Eid al-Adha festival with animal sacrifices. AFP PHOTO / MUSTAFA OZER AFP

Mensen en tentenkampen zover het oog reikt. Honderdduizenden moslims waren gisteren op weg naar Jamarat, de drie pilaren die de duivel representeren op de vlakte van Mina, vlak bij de heilige stad Mekka. Het stenigen van die pilaren is het laatste rituele onderdeel van de verplichte pelgrimstocht, de hadj, die zondag begon. Daarna begint het offerfeest.

De grote tocht naar Mekka trekt gemiddeld meer dan twee miljoen Saoedische en buitenlandse pelgrims en vormt daarmee elk jaar een grote uitdaging voor de Saoedische autoriteiten. Want al die mensen moeten vervoerd worden.

Een nieuwe lightrail, een soort metrolijn van 18 kilometer tussen drie heilige plaatsen die de pelgrims tijdens de hadj aandoen, moet de oplossing bieden. De opeenhoping van mensen zal zo hopelijk verminderen en daarmee de kans op ongelukken. Bijna elk jaar vallen er doden, doordat pelgrims elkaar onder de voet lopen in het gedrang. Met de treinen hopen ze de toestroom van mensen beter te kunnen reguleren.

De door China gebouwde ‘Mekka metro’ – die overigens niet in Mekka zelf stopt – vervoert dit jaar alleen Saoediërs en burgers uit andere Arabische Golflanden, maar is naar verwachting volgend jaar volledig in bedrijf.

Er zijn nu elf treinen in dienst, elk met een capaciteit van 3.000 passagiers. Wegens hun ervaring met de metro van Kairo zijn honderd Egyptenaren aangevoerd om ervoor te zorgen dat de nieuwe treindienst goed functioneert.

De lightrail moet uiteindelijk de duizenden bussen vervangen die pelgrims vervoeren langs de heilige plaatsen. De trein moet zowel de luchtverontreiniging als de verkeersopstoppingen tegengaan.