Mailen? Ach, dat is zo passé man

Na Google doet ook sociaal netwerk Facebook een poging de wereld te veroveren met een nieuw berichtensysteem.

Gewoon mailen is niet meer van deze tijd, vindt Facebook.

En weer laait de concurrentiestrijd tussen het grootste sociale netwerk ter wereld en de grootste zoekmachine ter wereld hoger op.

Sociaal netwerk Facebook (500 miljoen gebruikers) kondigt een berichtensysteem aan dat als alternatief kan dienen voor populaire webmaildiensten als Hotmail, Yahoo en Gmail. Maandagavond maakte Facebook-oprichter Mark Zuckerberg bekend dat hij een ‘sociale inbox’ gaat aanbieden en alle leden een @facebook.com adres geeft.

Vorige week circuleerden geruchten dat Facebook met een heuse Gmail-killer op de proppen zou komen. Dat is niet het geval, aldus Zuckerberg. „Ik vind Gmail een behoorlijk goed product.”

Maar in dezelfde presentatie meldt Zuckerberg ook dat jongeren e-mailen als hopeloos ouderwets ervaren. Het is te indirect, er zit te veel spam tussen en het is te formeel: waarom een onderwerpregel als de meeste berichten toch beginnen met Yo! of Hi?

In de social inbox worden berichten niet gerangschikt op onderwerp of datum, maar verzameld als een geschiedenis onder de naam van de persoon met wie je conversaties voert. Mailtechniek als ‘cc’ of ‘bcc’ (voor kopieën) bestaan niet meer en het verzenden van berichten gaat rechtstreeks, zoals in een chatprogramma.

Het nieuwe berichtencentrum van Facebook wordt een verzamelplek voor sms, chat en e-mail. Want helemaal leven zonder mail is niet denkbaar: dat is nodig om berichten te ontvangen van je oma of andere mensen die liever mail gebruiken, leggen de Facebook-technici uit.

Door aan te geven welke afzenders je belangrijk vindt kun je voorkomen dat belangrijke berichten worden overschaduwd door een overdosis spam of onbelangrijke mails. Het is ook mogelijk mensen de toegang te ontzeggen en berichten te wissen.

Facebook introduceert het nieuwe systeem om de gebruikers langer vast te houden op zijn website. Zo kunnen er meer advertenties getoond worden: dat moet de inkomstenbron van het sociale netwerk worden. Facebook wil gebruikers aan zich binden met een @facebook.com-adres en een archief van persoonlijke boodschappen. „Van dat eerste berichtje ‘zullen we koffie drinken?’ tot ‘schat, haal jij de kinderen op?’”, zwijmelt een Facebook-medewerker.

Het is wel de vraag of gebruikers zitten te wachten op nóg een manier om bereikbaar te zijn. Het Facebook-initiatief roept herinneringen op aan Google Wave, een project waarmee Google probeerde chat en mail te combineren, samen met een afgeleide van Google Docs. Google Wave was geliefd om zijn slimme samenwerkingsmogelijkheden maar sloeg niet aan bij de massa. Daarom trok Google de stekker eruit in augustus. Ook Google Buzz, een poging om Gmail te voorzien van sociale context, bleek geen succes.

Facebook werkte 15 maanden aan het nieuwe berichtencentrum en begon dus net na de aankondiging van Google Wave. Een andere overeenkomst: de nieuwe Facebook-dienst wordt langzaam uitgerold en is de komende maanden alleen op uitnodiging uit te proberen. Op dit moment werkt ook nog niet alles. Dat was meteen ook precies de makke waardoor Google Wave amper uit de startblokken kwam.

Het is onwaarschijnlijk dat de social inbox meteen ten koste zal gaan van webmaildiensten. Gmail is niet de grootste aanbieder van webmail: dat zijn Microsoft en Yahoo. Microsoft, eigenaar van Hotmail en nauw samenwerkend met Yahoo, heeft een belang in Facebook.

De samenwerking tussen Microsoft en Facebook is innig nu zoekmachine Bing gebruikmaakt van Facebook-aanbevelingen. Samen strijden ze ook tegen de kantoorsoftware van Google Docs: Facebook-gebruikers kunnen Office-documenten delen via Docs.com.

Google, Microsoft en Facebook vechten om klanten, maar ook om personeel en adverteerders. Google blokkeerde onlangs de mogelijkheid voor Facebook-gebruikers om hun Gmail-contacten in één keer toe te voegen aan hun vriendenlijst. Daarnaast krijgen Google-medewerkers 10 procent opslag om te voorkomen dat ze overstappen naar de concurrent.