De ANWB wil wel je tweedehandsje

Onderhandelen over de verkoop van je auto: veel mensen vinden het vervelend.

ANWB kan helpen. De dienst biedt na taxatie een gegarandeerde prijs.

De ANWB was er al voor pech onderweg. Maar nu is de bond er ook voor uw tweedehands auto. De grootste pechhulp van Nederland (bijna 4 miljoen leden) heeft onderzoek gedaan onder haar leden. Daaruit blijkt, zegt de ANWB, dat 63 procent het vervelend vindt om met de dealer te onderhandelen over de inruilwaarde, of – erger nog – om hun auto zelf te verkopen via internet.

„Mensen voelen zich onzeker”, zegt Martin Scheper van de ANWB. „Mensen verkopen misschien één keer per vier jaar hun auto. Een dealer koopt er misschien wel vier per dag.”

Vanaf vandaag kan dat dus anders. ANWB-leden kunnen tegen betaling een taxatierapport voor hun oude auto opvragen. Tot zover niets nieuws onder de zon. Maar met de taxatie geeft de ANWB ook een ‘gegarandeerde’ prijs af. Als de klant daarmee akkoord gaat, kan hij zijn auto inleveren bij één van de filialen van autoverhuurder Hertz. De dag daarna, zegt de ANWB, wordt het geld voor de auto overgemaakt op zijn rekening.

Om de autobemiddeling mogelijk te maken werkt de ANWB samen met het Nederlands Voertuig Centrum. Het bedrijf, onderdeel van de Buitenhuis Groep (omzet 80 miljoen euro), zat tot nu toe in de autohandel voor de professionele markt. Sinds 2002, zo schat woordvoerder Hans Winter, heeft de groep enkele tienduizenden tweedehands auto’s verhandeld. Dat zouden er nu wel veel meer kunnen gaan worden. Winter: „Dit is een majeure deal.”

Ga maar na, zegt de ANWB. Ieder jaar worden er in Nederland 1,8 miljoen occasions verkocht. En het gemiddelde huishouden doet er vier maanden over om de oude auto te verkopen. En na het huis is de auto de grootste uitgave. „Het gaat om heel veel auto’s en het gaat om heel veel geld”, zegt Scheper van de ANWB. „Vandaar dat wij dit aan onze leden willen aanbieden.”

Volgens de ANWB kan er een goede prijs worden geboden, door het grote netwerk van het Nederlands Voertuig Centrum. Maar, zo zegt woordvoerder Scheper, „Als je lang genoeg gaat zoeken, vind je natuurlijk altijd een betere prijs.”

Een proef op de som. Nrc.next bood de ANWB twee gebruikte, op de redactie bekende auto’s aan. De site kon niet direct de ‘gegarandeerde’ prijs geven – daarvoor moesten er extra gegevens worden verwerkt. Op basis van het nummerbord en de kilometerstand gaf de site wel een indicatieve prijs. Deze werd vergeleken met de zogeheten autokoerslijsten: inruilwaardes voor tweedehands auto’s die ANWB zélf al jaren publiceert.

De resultaten waren opvallend. Voor de Volkswagen Polo had de ANWB 7.350 euro over, een bedrag dat zich goed verhoudt tot de bedragen op de prijskoerslijsten (zie graphic). Bij de Ford Focus waren de verschillen veel groter. De verkoopsite bood een indicatieve prijs van 7.600 euro. Maar volgens de koerslijsten van diezelfde ANWB is dezelfde auto bij inruil bij een dealer 10.800 euro waard. Op de verkoopsite marktplaats.nl werd bijna 12.000 euro gevraagd voor een vergelijkbare auto.

Volgens Winter van het Nederlands Voertuig Centrum geeft de bieding via de ANWB-verkoopsite de meest reële waarde aan. „De autokoerslijsten worden opgesteld door een panel van deskundigen, op basis van tabellen. De prijzen zijn gebaseerd op een database van tienduizenden auto’s die daadwerkelijk zijn verhandeld.”

Volgens de Bovag, de belangenbehartiger van de autobranche, laten de verschillen echter zien wat er te halen valt voor een goed geïnformeerde consument. „Je moet meerdere bronnen raadplegen om te kijken wat zo’n auto doet”, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. „Veel mensen doen dat ook nog steeds.”