Oude media behouden hun invloed en daarmee hun waarde

Teksten in digitale vorm vertegenwoordigen de financiële toekomst van het nieuws, of ze nu via e-mail, iPads of welk ander platform ook worden aangeleverd. Maar als het gaat om het bespelen van de publieke opinie en het mede-bepalen van een bredere agenda, is er nog niets dat zich kan meten met de kracht van de oude media, die zijn expressie vindt in het gedrukte woord. Dat is de reden dat transacties als de fusie van de toonaangevende website The Daily Beast met het traditionele magazine Newsweek niet mag worden afgedaan als het werk van oude knarren die louter terugverlangen naar vroeger.

Het mag waarnemers worden vergeven als ze een verkeerde indruk hebben gekregen van deze transactie, die vorige week vrijdag werd bekendgemaakt. Sidney Harman - de hifi magnaat die Newsweek voor 1 dollar heeft overgenomen - is immers al 92. De eigenaar van The Daily Beast, Barry Diller, werd geboren tijdens de Tweede Wereldoorlog. En de oprichter en hoofdredacteur van de website, de 56-jarige Tina Brown, heeft al lang geleden de toppen bereikt van de Amerikaanse gedrukte media, toen ze leiding gaf aan bladen als Vanity Fair en The New Yorker.

„Vandaag de dag kijken we naar gedrukte media vanuit het frisse perspectief van een expat die zijn land van herkomst met nieuwe ogen bekijkt,” zei Brown bij de bekendmaking van de deal. De aantrekkelijkste karaktertrek van het land van herkomst is invloed. Hoewel The Daily Beast iedere maand 5 miljoen unieke bezoekers zegt te trekken, heeft de site lang niet zoveel invloed in regeringskringen als Newsweek – hoe ‘vermoeid’ dat tijdschrift ook mag zijn geworden – tot op zekere hoogte nog steeds heeft.

De neiging van nieuwe media om te profiteren van de geloofwaardigheid van hun gedrukte neven en nichten is wijdverbreid. Bloomberg LP werd erdoor aangemoedigd om BusinessWeek over te nemen. Het is ook één van de redenen dat deze columns van Reuters Breakingviews in bijna een dozijn dagbladen over de hele wereld verschijnen. Nog deze week gaat Dealbook, de financiële website van de New York Times – eveneens een partner van Reuters Breakingviews – ook dagelijks in gedrukte vorm verschijnen.

Ook startups op het gebied van de nieuwe media hebben hun voorgangers in de armen gesloten. ProPublica, de non-profit nieuwssite die onder leiding staat van de vroegere Wall Street Journal-redacteur Paul Steiger, heeft partnerschappen gesloten met gedrukte media om meer aandacht te vragen voor zijn hoogstaande onderzoeksjournalistiek. En zelfs de bekendste digitale nieuws-startup, Politico, heeft het grootste deel van zijn financiële succes te danken aan zijn gedrukte editie.

De oplages van de gedrukte media zullen blijven teruglopen, nu jongere lezers zich steeds vaker tot digitaal aangeboden informatie beperken en adverteerders harde bewijzen eisen dat hun advertenties ook daadwerkelijk worden opgemerkt, de belangrijkste innovatie van het web. Maar de overlevenden onder de oude media – en hun inhoud, hoe die ook zal worden overgebracht – zullen voor langere tijd naar verhouding méér invloed blijven uitoefenen.

Rob Cox

Vertaling Menno Grootveld