Het regent nooit

Cosmopolitan, Glamour, Grazia en Linda. Vier van de vijf genomineerden voor de titel Tijdschrift van het jaar zijn vrouwenglossy’s . De schappen staan er vol mee. Wat zijn de verschillen?

De fotomodellen en filmsterren die je vanaf het tijdschriftenvak in de supermarkt zelfbewust aankijken zijn mooier dan in werkelijkheid. Geluk is maakbaar, stralen ze uit. ‘Rimpels smeer je weg’ en ‘seks is nooit saai’ vertellen covers van Red, Cosmopolitan, Avantgarde en een dozijn andere glossy vrouwentijdschriften.

Oorspronkelijk was een glossy een tijdschrift op mooi papier, zonder nietje maar met gelijmde kaft, waarin het leven een feest is. De stijlbijbel met glossyregels is tegenwoordig meer gevarieerd. Er zijn celebrity glossy’s, modeglossy’s en lifestyle glossy’s. Glossy’s voor twintigers en voor vijftigers. Bij veel bladen is de gulden regel dat het op foto’s nooit regent. Als Cosmopolitan de mooiste voetballers ter wereld fotografeert, dan wel met ontbloot bovenlijf of in tanktop. Linda schuwt de donkere kanten van de mens niet, maar is nooit respectloos.

Vier van de vijf bladen die zijn genomineerd voor de titel Tijdschrift van het jaar zijn vrouwenglossy’s. Cosmopolitan, Glamour, Grazia en Linda dingen mee naar een Mercur die op 9 december door de branche wordt uitgereikt op het Tijdschriftengala. Opinieblad Vrij Nederland is de enige concurrent uit een andere hoek.

Veel glossy’s bieden naast veel mode, cosmetica en beroemdheden ook zwaardere kost: verhalen uit het echte leven over carrière, moederschap, seks en soms ook politiek. „Geen inhoud werkt niet meer in deze tijd”, zegt Karin Swerink, hoofdredacteur van Glamour.

Vrouwen zijn bladenkopers en daarom is het aanbod rijk en de concurrentie groot. Mannen zijn trouwer als abonnee. „Zij binden zich voor langere tijd aan bladen als Elsevier en Vrij Nederland, vrouwen stappen eerder over van het ene naar het andere blad”, zegt Harriët Schrier, secretaris publiekstijdschriften van de Nederlandse Uitgevers Vereniging (NUV). Glossy’s richten zich op een levenshouding of -fase en die verandert sneller dan een brede interesse in politiek, economie of sport.

De markt voor glossy’s is aangetrokken. „In de totaal verspreide oplage zit een stijgende lijn net en dat geldt ook voor de advertentiemarkt ”, zegt Schrier. Linda van november telde 220 pagina; eenderde bestaat uit advertenties. Internationale cosmetica, mode- en automerken staan graag in een exclusief ogende omgeving die een goed gevoel oproept.

Claudia Straatmans, hoofdredacteur van Cosmopolitan, ziet dat „de hele tijdschriftenmarkt meer glossy kleurt”. Ook bladen als Libelle, Margriet en Viva, over het leven van alledag, hebben een glanzende kaft en ademen meer luxe.