Boijmans Van Beuningen wint Museumprijs

Museum Boijmans Van Beuningen is de winnaar van de BankGiro Loterij Museumprijs 2010. Vanochtend werd het Rotterdamse museum door Museumprijs-ambassadeur Ron Brandsteder verrast met een cheque van 100.000 euro. Boijmans behaalde 42,5 procent van de ruim 33.000 publieksstemmen en eindigde daarmee nipt voor Museum de Fundatie, dat 41,5 procent van de stemmen haalde. Het Stedelijk Museum Schiedam eindigde als derde met 16 procent van de stemmen.

Het publiek kon tot afgelopen zondagavond via sms of internet stemmen op een van de drie door een vakjury gekozen musea. Dit jaar werd de Museumprijs uitgeloofd in de categorie beeldende kunst. Belangrijk criterium bij de selectie was de publiekgerichtheid van de musea.

Boijmans was genomineerd omdat het museum volgens de jury „met innovatieve initiatieven als Boijmans TV een nieuw publiek weet te bereiken”. Om stemmen te winnen, lanceerde het museum enkele weken geleden een door vormgeversbureau Thonik ontworpen sneeuwbalmail, die bezoekers alvast uitnodigde voor het overwinningsfeest.

Erik van Ginkel, zakelijk directeur van Boijmans, denkt dat de zege te danken is aan het fanatisme waarmee door alle medewerkers campagne is gevoerd. „Zij hebben vrienden en familie tot vervelens toe lastiggevallen op Twitter en Facebook.”

Van Ginkel zegt de 100.000 euro te willen inzetten om de museumcollectie nog toegankelijker te maken voor het publiek. „We hebben al honderd goede ideeën.” Ook voor een groot museum als Boijmans is een ton heel veel geld, aldus Van Ginkel. „Als ik dat voor een reguliere tentoonstelling bij elkaar wil krijgen, moet ik daar heel hard voor werken.”