Jonkie Vettel troeft in finale Alonso en Webber af

Na een indrukwekkende kwalificatietraining en een vlekkeloze race won de Duitser Sebastian Vettel gisteren zijn eerste wereldtitel.

Red Bull's German driver Sebastian Vettel (L) celebrates as Ferrari's Spanish driver Fernando Alonso looks on in the park ferme of the Yas Marina circuit on November 14, 2010 in Abu Dhabi, after the Abu Dhabi Formula One Grand Prix. Vettel won the the 2010 drivers' world championship and the race ahead of McLaren Mercedes' British driver Lewis Hamilton and McLaren Mercedes' British driver Jenson Button. AFP

Na de finish van de Grote Prijs van Abu Dhabi liepen de emoties hoog op. Zowel bij Sebastian Vettel als bij de Spanjaard Fernando Alonso. Met een door tranen verstikte stem onderhield Red Bull-coureur Vettel via de boordradio contact met zijn technicus. „Ik begreep niet waarom ik de laatste tien ronden zo zenuwachtig was”, zei Vettel na afloop. „Ik lag voorop. Maar toen begon het te dagen dat ik ook wereldkampioen kon worden. Ik ben bijna sprakeloos.”

Vooraf was hij een van de vier kanshebbers voor de titel. Met zijn Australische teamgenoot Mark Webber, de Brit Lewis Hamilton (McLaren) en Alonso, die het WK-klassement aanvoerde. In zijn eerste seizoen bij Ferrari leek de Spanjaard af te stevenen op zijn derde wereldtitel. Hij werd voor de start omringd door mensen die hem half als kampioen zagen. Onder wie de Spaanse koning Juan Carlos die de feestvreugde temperde door op te merken dat er eerst maar moest worden gereden. Dat had hij goed gezien. Alonso had door zijn voorsprong van acht punten op Webber en vijftien op Vettel een goede uitgangspositie voor de eindzege, maar hij kreeg meteen Webber achter zich. Die speelde in Abu Dhabi echter geen rol van betekenis, werd achtste, wilde na afloop niemand zien en ontbrak op de WK-foto van teamleiding, coureurs, monteurs en keukenhulpjes.

Na zijn vroege bandenwissel – een fout, zo oordeelde Ferrari-teambaas Stefano Domenicali na afloop – kwam Alonso vast te zitten achter de Renault van de Rus Vitaly Petrov. De wereldkampioen van 2005 en 2006 (in dienst van Remault) kwam niet verder dan de zevende plaats, pal achter Petrov, die nu bij Renault rijdt. Saillant detail: de Red Bulls worden voortgedreven door Renault-motoren. Na de finish gebaarde Alonso woedend naar de Rus. Die had maling aan de titelaspiraties van zijn achtervolger.

Hamilton, de laatste van de vier titelkandidaten, maakte er het beste van door tweede te worden. Zijn teamgenoot en uittredend wereldkampioen Jenson Button bij McLaren werd derde. En zo stond de opvolger van Button op het podium tussen twee oud-wereldkampioenen als jongste titelhouder tot nu toe: 23 jaar en 134 dagen. Hamilton was 23 jaar en 310 dagen toen hij in 2008 werd gekroond.

Aan het eind van een bewogen seizoen met negentien Grote Prijzen, volgde in Abu Dhabi de spannende ontknoping. Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz benadrukte dat het een eerlijke finale moest worden. Het spook van de teamorders (in Duitsland won Alonso nadat teammaat Felipe Massa hem voorbij moest laten gaan) doet vooral afbreuk aan het aanzien van de hoogste klasse in de autosport. Vettel of Webber, het maakte de Oostenrijkse miljardair niet uit welke van zijn coureurs succes zou behalen, liet hij weten. Hij zag liever een van beiden reglementair tweede worden dan wereldkampioen door bedrog.

Niemand die dat geloofde in een keihard wereldje waarin nauwelijks plaats is voor sportiviteit en vriendschappen. Dat vindt ook Vettel, gelet op zijn uitspraak dat je maar een hond moet nemen wanneer je een vriend zoekt in het rennerskwartier van de Formule1. Na zijn triomf, behaald zonder teamorders, waren er vrienden genoeg. De winnaar nam vanaf de eerste meters resoluut de leiding en bleef vooraan, behalve na de bandenwissels. Vettel trok zich niets aan van puntentellingen, geloofde heilig in eigen kunnen en vertrok vastberaden vanaf poleposition.

Vettel keerde na „een fysiek en mentaal zeer zwaar seizoen” in het motorhome van Red Bull terug als de held die men het liefst zag slagen. Bij mentor Helmut Marko, in 1971 met Gijs van Lennep winnaar van de 24 Uur van Le Mans, ging achter de schermen de voorkeur uit naar de Duitser. Boven Webber, de 34-jarige veteraan uit Australië. Vettels succes past beter in het promotieplaatje van de energiedrankenfabrikant. Zeker, hij maakte fouten dit seizoen, met als dieptepunt de aanrijding met Webber in Turkije. Maar de tweede Duitse wereldkampioen, na Michael Schumacher, straalt onbevangenheid uit. Hij geeft zijn auto’s fraaie namen als Kate’s Dirty Sister, Luscious Liz of Randy Mandy, en heeft bijna altijd een glimlach op zijn gezicht. Zelfs als het tegenzit.

Na Schumacher is Vettel pas de tweede Duitser in de Formule 1 die de wereldtitel verovert.

Onvermijdelijk werd de coureur uit Heppenheim vergeleken met zijn grote voorganger. Van het predikaat ‘de nieuwe Schumacher’ wil hij niets weten. „Ik ben de nieuwe Vettel”, reageerde hij zelfbewust. Toch zijn er overeenkomsten. Beiden komen uit een gehucht en zijn van eenvoudige komaf; Schumachers vader was metselaar, die van Vettel timmerman. Ze ontwikkelden hun passie voor de autosport op de kartbaan van Kerpen, niet ver van Keulen. Natuurlijk was zevenvoudig kampioen Schumacher een held voor Sebastian. Na Abu Dhabi is de vraag hoeveel titels ‘Seb’ nog kan oogsten.