Facebook: ‘sociale inbox’ met e-mail

facebook-messagesNadat Google zich stuk beet op de combinatie van chat en mail, doet concurrent Facebook een poging de wereld te veroveren met een nieuw berichtensysteem waarin e-mail en rechtstreekse berichten samengaan. Gebruikers krijgen een @facebook.com adres.

Sociaal netwerk Facebook gaat de strijd aan met Hotmail, Yahoo en Gmail. Vanavond maakte Facebook (500 miljoen gebruikers) bekend dat het een ‘sociale inbox’ gaat aanbieden, inclusief mail via een @facebook.com adres. Vorige week circuleerden geruchten dat Facebook met een ‘Gmail-killer’ op de proppen zou komen. Dat is het niet, aldus Facebook-oprichter Mark Zuckerberg. “Ik vind Gmail een behoorlijk goed product.”
Zuckerberg vertelt tijdens de presentatie dat jongeren mailen als ouderwets ervaren. Het nieuwe Facebook berichtencentrum wordt daarom een verzamelplek voor sms, chat en een eventueel mail. Berichten worden niet gerangschikt op onderwerp of datum, maar verzameld als een geschiedenis onder de naam van de persoon met wie je conversaties voert. Mailtechniek als ‘cc’ of ‘bcc’ (voor kopieën) bestaan niet meer en het verzenden en berichten versturen gaat rechtstreeks, zoals in een chatprogramma.

Je ontvangt in principe alleen berichten van vrienden en vrienden van vrienden, maar kunt ook bereikbaar zijn via een @facebook.com adres. Door aan te geven welke afzenders je belangrijk vindt kun je voorkomen dat belangrijke berichten worden overschaduwd door een overdosis spam of onbelangrijke mails. Het is nog steeds mogelijk mensen de toegang te ontzeggen en berichten te wissen. Daarnaast is er een verzamelbak voor berichten van afzenders die je niet zo vaak hoeft te bekijken. Het berichtensysteem werkt ook op mobieltjes.

Google Wave

De social inbox roept herinneringen aan Google Wave, een project waarmee Google probeerde chat en mail te combineren, samen met een afgeleide van Google Docs. Google Wave was geliefd om zijn slimme samenwerkingsmogelijkheden maar sloeg niet aan bij de massa. Daarom trok Google de stekker eruit in augustus. Het publiek bleek geen behoefte te hebben aan nog een manier van communiceren naast de bestaande methoden. Ook Google Buzz, een poging om Gmail te voorzien van sociale context, is geen succes gebleken.

Facebook werkte 15 maanden aan het nieuwe berichtencentrum en begon dus net na de aankondiging van Google Wave. Een andere overeenkomst: de nieuwe Facebook-dienst wordt langzaam uitgerold en is de komende maanden alleen op uitnodiging uit te proberen. Op dit moment werkt nog niet alles; zo sleutelt Facebook nog aan IMAP ondersteuning.

De concurrentiestrijd tussen Google en Facebook laait hoog op. Beide bedrijven bevechten elkaar om talentvol personeel en adverteerders. Ook het berichtencentrum van Facebook zal advertenties vertonen, aan de rechterkant van het scherm. Google blokkeerde onlangs de mogelijkheid voor Facebook-gebruikers om hun Gmail-contacten in één keer toe te voegen aan hun vriendenlijst. Gmail is niet de grootste aanbieder van webmail: dat zijn Microsoft en Yahoo, met elk honderden miljoenen gebruikers. Microsoft, eigenaar van Hotmail en nauw samenwerkend met Yahoo, heeft een belang in Facebook. De samenwerking tussen Microsoft en Facebook wordt steeds inniger, nu zoekmachine Bing gebruik maakt van Facebook aanbevelingen. Daarnaast kunnen Facebook-gebruikers Office-documenten delen via Docs.com.

Marktaandelen:

  • Facebook: 500 miljoen gebruikers
  • Hotmail: 361 miljoen gebruikers
  • Yahoo: 273 miljoen gebruikers
  • Gmail: 193 miljoen gebruikers
    cijfers ComScore