Sport in beeld

Japanese players take part in a training session in preparation for the badminton event of the 16th Asian Games in Guangzhou on November 11, 2010. The 2010 Asian Games are held in Guangzhou, China, from November 12-27 and will be the biggest ever, with 45 countries and territories taking part in 42 sports. AFP PHOTO/LIU JIN AFP

Een strakke compositie van kleurvlakken – dat is dit. Het gaat om twee kleuren, die tezamen te boek staan als een gewaagde combinatie. Blauw en groen, koude kleuren, in vereniging geliefd bij luchtvaartmaatschappijen, multinationals, bij allerlei instituties. Die willen vast ‘origineel’ zijn, maar intussen kiezen ze allemaal voor hetzelfde.

Hier speelt dat gebrek aan oorspronkelijkheid wellicht ook, maar we negeren het en schakelen over op een zekere bewondering. De symmetrie is tenslotte niet niets. Waarom is die er, en zo consequent doorgevoerd (op enkele details na, zoals het dissonante rood rechts en het rode logo in de lucht)? Is het een gebrek aan durf of juist het bewijs dat men heeft durven kiezen? Ter bevordering van de aandacht voor het spel, bijvoorbeeld? De fotograaf heeft de symmetrie ook gezien en zich in dienst ervan gesteld.

Het effect van dat evenwichtige links en rechts en het in rechthoekige vlakken verdeelde midden is dat de aanwezige mensen visueel een ondergeschikte rol spelen. Het oog ziet ze, maar het kijkt niet naar ze. Met de reclame-uitingen en het alom aanwezige woord Guangzhou gebeurt iets vergelijkbaars: we zien geen letters, maar ornamenten.

Dan nog dit: het rood rechts en dat in de lucht dissoneert en verstoort de symmetrie. Maar de shuttle naast de scheidsrechtersstoel op de voorgrond en de handdoek achter het eerste veld benadrukken de symmetrie juist. Rara, hoe kan dat? Doordat ze wit zijn, zoals de andere ‘ornamenten’? Of doordat ze daar toevallig liggen?

Pieter Kottman