Pop-art is redder van najaarsveilingen in New York

Pop-art is nog steeds zeer gewild, bleek deze week op veilingen in New York. Veilinghuis Phillips de Pury & Co verkocht een Warhol voor 63,3 miljoen dollar.

Warhol verslaat Monet, Modgliani verslaat Warhol. Het waren twee gelukkige weken voor de kunstmarkt, met goede resultaten voor de New Yorkse najaarsveilingen van impressionisten en vooroorlogse kunstenaars en uitstekende resultaten voor de eigentijdse kunst, waar Andy Warhol zijn positie aan de top versterkte. Alleen dat andere icoon van de pop-art, Roy Lichtenstein, kon in zijn buurt blijven met Ohhh... Alright, zo’n typisch striptafereel met een mokkende roodharige vrouw aan de telefoon.

Bij de oudere kunst was er in New York nog wat aarzeling over het aanbod, maar toch werd 70 tot 80 procent verkocht met vaak een felle strijd tussen de bieders. Bij de eigentijdse kunst gingen de remmen los en leek de crisis bijna voorbij toen meer dan 90 procent een koper vond.

Het New Yorkse veilinghuis dat deze week aansluiting vond bij de grote twee was Phillips de Pury & Co en dat was vooral dankzij Andy Warhol. Bijna de klapper van het najaarsseizoen was een zwart-witte zeefdruk/schilderij van een tientallen malen herhaalde foto uit het tijdschrift Life van Elizabeth Taylor met haar toenmalige echtgenoot en de man die hem zou opvolgen. Men in her life bracht 63,3 miljoen dollar op, zeven ton onder Warhols record, een Green car crash die in mei 2007 voor 64 miljoen werd verkocht bij Christie’s in New York. De Pury zette maandagavond meer dan 150 miljoen dollar om; een jaar daarvoor was de opbrengst zeven miljoen. Een groot deel van het succes was te danken aan kunsthandelaar Philippe Segalot, die optrad als veilingmeester en via zijn connecties goed was voor een groot deel van het aanbod. Een fors deel van de kopers in de zaal kwam uit zijn netwerk.

De drie veilinghuizen zetten op hun avondveilingen maandag, dinsdag en woensdag samen voor 632 miljoen dollar om, bijna het drievoudige van vorig jaar. „De patiënt is volledig hersteld”, zei de New Yorkse kunstadviseur Stefano Basilico tegen persbureau Bloomberg. „Niet dat we terug zijn op het krankzinnige niveau van 2007, maar we zijn weer goed en gezond in vorm.” Tweederde van de kopers was Amerikaan, met 171,7 miljoen dollar was eenderde van de omzet voor Warhols.

Lichtensteins Ohhh... Alright (1964), afkomstig uit de collectie van miljonair Stepen A. Wynn uit Las Vegas (de man die ooit door een Picasso leunde), vestigde met 42,6 miljoen dollar een veilingrecord voor de kunstenaar. Maar dat de markt nog niet helemaal is zoals vroeger, blijkt uit de wat teleurgestelde reacties van mensen die rekenden op een opbrengst van minstens 50 miljoen.

Christie’s duurste Warhol was een blik soep met blikopener uit 1962: 23,8 miljoen dollar. Een colaflesje deed 35 miljoen bij Sotheby’s en woensdagavond verkocht Christie’s er maar liefst vijftien.

De derde pop-artkunstenaar die uitstekend mee kon komen was Jeff Koons. Automaker Daimler verkocht bij Christie’s zijn 3,4 meter hoge poedel van blauwe ballonnen die jarenlang voor het Berlijnse hoofdkantoor aan de Potsdamer Platz had gestaan voor 16,8 miljoen dollar. Ook werk van het eigentijdse pop-artgenie Takashi Murakami vond gretig aftrek. Samen was de kunststroming goed voor ongeveer de helft van de verkoop.

De 22 miljoen die werd betaald voor een prachtige en grote Waterlelies van de oude Monet steekt wat iel bij af bij het pop-artgeweld. Maar dat ook dit segment van de markt optimistisch was gestemd, blijkt naast het redelijke percentage verkochte stukken uit bijvoorbeeld het recordbedrag voor een zeer geslaagd vrouwenportret van de Italiaanse schilder Amadeo Modigliani (1884-1920), dat voor 69 miljoen dollar werd geveild.

Ook Matisse overtrof met 2,9 miljoen dollar het record dat sinds vorige jaar stond op het stilleven uit de collectie van Yves Saint Laurent. Een levensgroot plat bronzen beeld van een vrouwenrug bracht 48,8 miljoen dollar op.

„We zijn in gelukkiger oorden beland”, zei de New Yorkse handelaar Maxwell Davidson IV woensdag na afloop van de veiling bij Christie’s. „Er is weinig somberheid en doem meer. Als iets kwaliteit heeft, kun je het verkopen.”