Boete voor misleiding consument

De Consumentenautoriteit heeft de Nederlandse Energie Maatschappij boetes opgelegd van in totaal meer dan 1 miljoen euro.

Het bedrijf zou zich in 2008 en 2009 schuldig hebben gemaakt aan misleidende telefonische werving. In die periode werd duizenden consumenten telefonisch gevraagd om over te stappen naar de Nederlandse Energie Maatschappij. Daarbij zou het energiebedrijf zich niet hebben gehouden aan regels die gelden bij telemarketing. Zo werd aan het begin van het gesprek de naam van het bedrijf niet duidelijk genoemd.

Ook was het bedrijf niet duidelijk over de kosten en het eventuele prijsvoordeel. „Het bedrijf zette mensen onder druk. Ze werden zeer agressief benaderd”, zegt een woordvoerder van de Consumentenautoriteit.

Het energiebedrijf heeft inmiddels bezwaar aangetekend tegen de straf. „De boete is onevenredig hoog”, zegt algemeen directeur Pieter Schoen. „Er is inderdaad te veel gebeld, maar daar zijn we op eigen initiatief mee gestopt. Het is vervelend dat we nu toch zo hard gestraft worden.”

De Consumentenautoriteit noemt het „heel goed” dat het bedrijf gestopt is met de agressieve verkooptactieken. „Maar feit blijft dat ze destijds op grote schaal de regels hebben overtreden.”