Wat als een ambulance zelf een ongeluk veroorzaakt?

Valentin de Graaf vraagt het zich vaak af als hij weer eens een ambulance met sirene door de stad ziet scheuren. „Wat gebeurt er als een ambulance met zwaailichten zélf een ongeluk veroorzaakt?”, mailt hij. „Rijden ze dan door? Of stoppen ze, aangezien ze toch al op de plaats van het ongeval zijn?”

Het komt weleens voor dat ambulances bij een ongeluk betrokken raken. Dit gebeurt vooral tijdens zogenaamde A1-ritten, de spoedritten waarbij de ambulance „met alle toeters en bellen de straat op gaat”, zoals een woordvoerder van Ambulancezorg Nederland het verwoordt. Met loeiende sirenes dus.

Hoe vaak een ongeluk met een ambulance voorkomt is onduidelijk, er worden geen landelijke cijfers bijgehouden. Manager ambulancezorg Frans Spee van Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Gelderland Zuid schat het totaal aantal ongelukken waarbij een ambulance betrokken is op enkele tientallen per jaar. Meestal met alleen blikschade. Het aantal A1-ritten in Nederland ligt ongeveer op 450.000 per jaar.

Ook bij de RAV Utrecht komt het „sporadisch voor” dat een ambulance een ongeluk veroorzaakt, zegt woordvoerder Marloes de Wit. „De chauffeurs zijn getraind op hun uitzonderlijke positie in het verkeer. Maar het kan voorkomen dat andere mensen geen voorrang verlenen.”

Volgens Spee ontstaan de meeste ongelukken doordat auto’s die staan te wachten bij een kruising als het licht op groen springt de ambulance niet zien en doorrijden. Toenemend probleem: meer mensen luisteren muziek in de auto, of op de fiets. „Niet iedereen hoort ons aankomen”, zegt Spee.

Als de ambulance bij een aanrijding betrokken raakt, stopt de ambulance om de schade op te nemen. Spee: „We rijden nooit door zonder naar de tegenpartij te kijken.” Is er alleen blikschade en kan de ambulance gewoon verder rijden, dan belt de hulpverlener de politie die de zaak verder afhandelt. De ambulance rijdt dan beschadigd en al door naar het spoedgeval.

Als de ambulance na een ongeluk niet meer verder kan rijden of er gewonden vallen, wordt er hulp verleend. Het ambulancepersoneel belt dan eerst naar de centrale, die een andere wagen naar de plek van het spoedgeval stuurt. Een echt probleem ontstaat pas, als het ambulancepersoneel zelf te gewond is om hulp te verlenen. Spee herinnert zich zo’n situatie, twee jaar geleden. „Toen moest voor het ambulancepersoneel zelf een ambulance worden gealarmeerd.”

Stijn Bronzwaer