SELECTIE Buitenland

Frankrijk

Parijs ’Boem’. Hij is geland als een komeet en weer vertrokken met de snelheid van een onomatopee. Hij stierf op zijn 27ste aan een overdosis.. De Haïtiaans/Amerikaanse kunstenaar Jean Michel Basquiat (1960-1988) sloeg in als een bom in de wereld van de schilderkunst van New York. ‘Boem’ was zijn favoriete kreet: geen wonder voor een joch dat het schilderen als een ontploffing gebruikte en dat in tien jaar het werk van een leven voltooide: duizend doeken en tweeduizend tekeningen, begonnen met straatkunst, een eigen soort literaire graffiti. Ter gelegenheid van zijn 50-jarige geboortedag toont het Musée d’Art moderne de la Ville de Paris een indrukwekkend overzicht van zijn werk.

T/m 30 jan www.mam.paris.fr

Parijs Dertig jaar lang weigerde het Centre Pompidou om aan Arman (1928-2005) - net als Yves Klein in het buitenland een belangrijke vertegenwoordigers van het Nouveau Réalisme -aandacht te besteden. Nu is het zo ver. Honderdtwintig doeken, voorwerpen, beelden en video’s, afkomstig uit de hele wereld tonen de moderniteit. De ‘verzamelaar van verzamelingen’ veranderde met zijn Accumulations Colères en Combustions radicaal de klassieke definitie van het kunstwerk. Ook opende hij vele wegen naar nieuwe filosofieën. Na Parijs reist de expositie 5 jaar de wereld rond, van Barcelona t/m Teheran.

T/m 17 jan. www.centrepompidou.fr

Duitsland

München Tronies, dat zijn virtuoos geschilderde hoofden, die sterke emoties uitdrukken zonder een bepaald individu te portretteren. Nederlandse schilders waren er goed in. Vooral de schilders uit de Haarlemse School, zoals Hendrick Goltzius en Judith Leyster. Hun 17de-eeuwse koppen worden in een tentoonstelling in München geconfronteerd met de eigentijdse tronies van Marlene Dumas. De serie Females is een encyclopedie van vrouwen, niet naar levende modellen geschilderd maar naar foto’s uit modetijdschriften.

T/m 6 feb. Haus der Kunst. Inl 0049-8921 127113 en www.hausderkunst.de

Berlijn Deze week op de kunstpagina van deze krant, het spannende verhaal van de opgravingen in het historische centrum van Berlijn. Entartete Kunst: elf sculpturen, die in 1937 door de nazi’s uit musea waren gehaald en - mogelijk door hen - onder de grond gestopt. Het gaat om delen van aardewerken en bronzen beelden van o.a. Otto Baum en Naum Slutzky. Al die ooit ‘ontaarde’ kunst is nu te zien in het Neues Museum.

Inl 0049-30266424242 en www.neues-museum.de

Würzburg Kerstmis 1823 kreeg Felix Mendelssohn Bartholdy van zijn oma een geschenk dat hij vurig had gewenst: een afschrift van de partituur van de Mattthäus Passion van Johann Sebastian Bach. Opmerkelijk dat een 14-jarig kind zo’n cadeautje wilde. Nog wel van een volkomen in vergetelheid geraakte componist. Zes jaar later voerde Felix de Mattthäus Passion zelf uit. Het werd het begin van de Bach-renaissance, waarvan Mendelssohn de enthousiaste aanvoerder was. Aan hem en zijn werk zijn de Bachtage van dit jaar dan ook gewijd. Van 19 t/m 28 nov op diverse locaties. Inl 0049-9313228480 en www.bachtage-wuerzburg.de

België

Deurle Energy: Yes! Quality: No! De Zwitserse kunstenaar Thomas Hirschhorn (1957) toont in Museum Dhondt-Dhaenens wat hij bedoelt. Zijn enorme installaties en collages van en met wegwerpmateriaal waarmee hij zowel de kunstwereld als de consumptiemaatschappij hekelt, brachten hem wereldfaam. De expositie Too Too – Much Much is door Hirschorn zelf gemaakt.

T/m 5 dec. Inl www.museumdd.be en 0032 92825123.