Selectie Beeldende Kunst

Drie honderd vazen

Rotterdam Ontwerper Hella Jongerius (1993) maakt serviezen, stoffen en vazen, maar ook stoelen en banken. En voor het eerst wordt haar hele oeuvre in Nederland getoond. Op de expositie Hella Jongerius – Misfit zijn haar ontwerpen op de muren van Museum Boijmans Van Beuningen te zien: niet alleen de serviezen, maar ook de stoelen en banken worden aan de muur van het museum gemonteerd. Midden van de zaal staat haar Frog Table (2009); uit een grote geglazuurde decoratie klimt zomaar een dikke kikker omhoog. Op de vloer staan ook 300 vazen opgesteld in uiteenlopende kleurschakeringen: de nieuwe serie Coloured Vases.

T/m 13 febr, Museumpark 18-20. Di-zo 11-17u.

De Bruid

Rotterdam Tegelijkertijd wordt in Boijmans Van Beuningen een expositie geopend over Johan Thorn Prikker (1868-1932) met schilderijen, tekeningen, grafiek, textiel, meubelen, monumentale wandschilderingen, mozaïeken en glas-in-loodramen. Thorn Prikker is in Nederland vooral bekend als een van de meest interessante symbolistische schilders, met De Bruid als één van zijn topwerken. In Duitsland, waar hij na 1904 woonde, kent men hem als een glas-in-loodontwerper en maker van spectaculaire mozaïeken. Uit deze latere jaren dateert ook zijn destijds spraakmakende ontwerp Het Havenbedrijf (1918) bestemd voor het stadhuis in Rotterdam; dat uiteindelijk in Museum Boijmans terechtkwam. De tentoonstelling Johan Thorn Prikker. De Jugenstil voorbij volgt de ‘kunstarbeider’ langs alle plaatsen waar hij woonde en langs alle veranderingen die zich in zijn werk voltrokken.

T/m 13 febr.

Kritisch commentaar

’s-Hertogenbosch Martha Rosler is een van de grootheden van de maatschappijkritische kunst die bloeide vanaf de jaren zeventig. Haar werk is te zien als een persoonlijk commentaar op de hedendaagse wereld – waarbij vaak het perspectief van de vrouw uitgangspunt is – en hoe de omgeving onze beelden en perceptie beïnvloedt. Hierbij schuwt ze grote thema’s niet: onderdrukking, crisis en oorlog komen regelmatig terug, maar ook meer persoonlijke kwesties uit de eigen omgeving. Een belangrijk thema in haar werk is de opdringende en opdringerige (beeld)cultuur. Met Point and Shoot presenteert het Stedelijk Museum Den Bosch, SM’s de eerste solotentoonstelling van Martha Rosler in Nederland met een selectie uit de video’s vanaf de jaren zeventig, series fotocollages (de kritische Iraq Series uit 2008 en een serie bloemenfoto’s uit New York (1990-2004). Representeren de video’s de volle breedte van haar werk, in de keuze uit de collages worden de juist twee uitersten uit haar oeuvre getoond: actuele maatschappijkritiek tegenover persoonlijke leefwereld. Op 14 november zal ze in het SM’s de Hermeslezing uitspreken.

Tot 13 febr, Magistratenlaan 100. Di-zo 12-17u.

Magie = Magic

Leeuwarden Misschien is het surrealisme een afgesloten hoofdstuk uit de 20ste eeuw, maar verdwenen is deze kunststroming nog niet. Met de komst van nieuwe media en tv-zenders als MTV is de surreële werkelijkheid bijna een onderdeel van ons dagelijkse herkenbare wereld geworden en de expositie Magie = Magic in het Fries Museum gaat over die klassieke en hedendaagse surreële blik op de wereld. Het is een zoektocht naar onconventionele wegen om te ontsnappen aan het rationele, het bovenwerkelijke te verkennen en de droomtoestand boven de harde werkelijkheid te verkiezen. Het Fries Museum werkt bij deze expositie nauw samen met het Noordelijk Film Festival en Filmhuis Leeuwarden, met onder meer een filmprogramma (zie ook bij de selectie Film)

T/m 30 jan, Turfmarkt 11. di-zo 11-17u.

Rietveld UnCut 2010

Amsterdam Op vrijdag 12 en zaterdag 13 november 2010 organiseren de Gerrit Rietveld Academie en Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond voor de tweede maal Rietveld UnCut. Met dit jaar als thema: Past, Present, Future. Het is na de Open Dag en de Eindexamenexpositie het derde grote moment waarin de academie zich in al haar facetten laat zien aan de buitenwereld. Onder leiding van beeldend kunstenaar Maze de Boer (1976) en Vlaams moraalfilosofe en journalist Ann Meskens (1965) is Rietveld UnCut anders dan andere Rietveld evenementen. Men gaat actief interactie aan met het publiek. Studenten denken na over hun eigen positie als kunstenaar in wording. Over de specifieke discipline waarvoor ze hebben gekozen, over hun voorgangers op de Rietveld en over hun eigen toekomstperspectief. Rietveld UnCut is behalve performance, een installatie en een speelveld. VAV’s Tableau Vivant Factory produceert ter plekke Tableau Vivants, waarbij props, acteurs en kostuums blijven rouleren. En ook wordt tijdens het UnCut evenement een digitale link gelegd tussen een Rietveld student op uitwisseling in China en een medestudent hier in Nederland. Door middel van het uitwisselen van bestanden worden digitale sculpturen gemaakt. Is dit de toekomst van kunst?

12 nov v.a. 19u in De Brakke Grond, Nes 45, Amsterdam. Toegang gratis

Hamers en vliegtuigjes

Amsterdam Jan Roeland (1935) werkt al jaren gestaag aan een oeuvre dat zich beweegt tussen geometrische abstractie en figuratie met simpele motieven als hamers, planten en eenden. Zijn zeer precies gemaakte olieverfschilderijen vallen ook door het bescheiden formaat in de oude Hollandse schildersezeltraditie. Bij Galerie Slewe worden zijn nieuwe schilderijen nu geëxposeerd.

T/m 18 dec Kerkstraat 1050-a di-za 13-18u

Los van Traditie

Utrecht ,,Een schilderij is niet een bouwsel van kleuren en lijnen maar een dier, een nacht, een schreeuw, een mens of dat alles tezamen’’, zei Constant ooit. Op de expositie Los van Traditie. Cobra en Aboriginal kunst in het Museum van Hedendaagse Aboriginal Kunst wordt gekeken wat de invloed is van de Cobrabeweging op de ontwikkeling van hedendaagse Aboriginal kunst. Het samenbrengen levert een uitdagende wisselwerking op. Er is werk van Paji Honeychild Yankarr, Narputta Nangala Jugadai en Paddy Bedford en van Cobrakunstenaars als o.a. Karel Appel, Constant, Pierre Alechinsky en Corneille.

T/m 8 mei Oudegracht 176. Di-vr 10-17u, za en zo 11-17u.