New York, LA and Sydney are calling

Vanavond staat Paradiso in het teken van London Calling.

Van de Britse bands zal de vernieuwing niet komen, maar de Amerikanen zijn sterk vertegenwoordigd.

warpaint

London Calling heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om jong, spannend en veelbelovend talent. In het achttienjarig bestaan debuteerden bands als Franz Ferdinand, The Libertines en Florence and the Machine op het festival in Paradiso, dat ook nu weer bij voorbaat is uitverkocht. De nadruk ligt op Britse bands, maar in de loop der jaren zijn er steeds vaker Amerikaanse, Scandinavische, Australische en Nederlandse acts in het programma geslopen. Die heeft het festival hard nodig, want de Britse popscene heeft al geruime tijd geen spectaculaire nieuwe stromingen opgeleverd.

Als vernieuwing het criterium is om op London Calling te mogen staan, dan ziet met name het Britse aandeel in de komende editie er teleurstellend uit. Herrieband Rolo Tomasi, funkpunkers The Futureheads en de Ierse folkrockers The Villagers waren al uitgebreid eerder in Nederland te zien, de laatste nog onlangs op Lowlands. Indierockband Good Shoes zit in een groeispurt en komt de zaak waarschijnlijk flink op stelten zetten, maar voor een echt nieuwe Britse sensatie is het afwachten wat de onbeschreven blaadjes The Neat, Yuck en Frankie & the Heartstrings te bieden hebben.

„In youth is pleasure”, luidt de beginselverklaring van The Neat, vier opgewonden jongens uit Hull die de staccatopunk van bands als The Fall en Buzzcocks van een fris elan voorzien. De band met de zelfrelativerende naam Yuck zoekt het in klassieke popmelodieën met ruige gitaren en de groep Airship maakt zich op om met hun brede, magistrale geluid in het spoor van Editors te treden. Allemaal waardige muziek van bands die een goed optreden kunnen neerzetten, maar de stemming is retro en het geluid beproefd.

Verrassingen kunnen in een klein hoekje zitten: bij de Beach Fossils (lo-fi uit Brooklyn) die met staande drummer een betoverend web van gitaarklanken spannen en bij electropoptrio Is Tropical, dat het podium onveilig maakt als gemaskerde bandieten. Of misschien komt de openbaring van het Australische Tame Impala. Ook al eerder te zien op Lowlands, maar daar ondergesneeuwd in het programma terwijl ze nu in de grote zaal hun psychedelische flirt met de galmpop uit de jaren zestig mogen botvieren.

Wat deze London Calling bij voorbaat een gedenkwaardige editie lijkt te gaan maken, is de sterke vertegenwoordiging van Amerikaanse bands. Jaill (punkpop uit Milwaukee) en The Hundred In The Hands (discopunk uit Brooklyn) worden getipt als veelbelovend. Damesgroep Warpaint uit Los Angeles is talk of the town in Engeland, waar wordt gesproken van een frisse wind door de indiepop zoals The Strokes die tien jaar geleden veroorzaakten. Hun muziek is dromerig en etherisch, maar heeft onverwachte scherpte in liedjes die op het eerste gehoor romantisch klinken, maar die juist de donkere kant van de romantiek aan de orde stellen. Het eveneens Californische Wavves bestaat in feite uit één persoon, de jonge popgod Nathan Williams die zowel het strandgevoel van de Beach Boys als de avant-garderock van Sonic Youth in zich heeft opgezogen. Samen met een drummer zal hij op London Calling tonen dat relevante popmuzikanten van nu een klein stapje terug moeten doen om een grote sprong voorwaarts te maken.

London Calling, 12 en 13 november in Paradiso, Amsterdam. Passepartouts en dagkaarten zijn uitverkocht. Alleen voor de afterparty’s zijn nog kaarten verkrijgbaar. Kijk voor het tijdschema en meer informatie op www.londoncalling.nl.