Het Damrak, waar ligt dat ook al weer?

Hoe raak zal het voorspellend vermogen van ING-topman Jan Hommen zijn? Dat is de cruciale factor in het ambitieuze opsplitsingsscenario van zijn bank- en verzekeringsconcern, dat hij deze week nog eens preciseerde.

ING mikt nu op het door Brussel verordonneerde afstoten van zijn verzekeringstak middels twee beursgangen. Het Amerikaanse verzekeringsbedrijf vermoedelijk in New York, de Europese tak in Amsterdam. Mogelijk al eind volgend jaar, maar 2012 is waarschijnlijker.

ING en haar topman hopen dat het klimaat voor grote beursintroducties in de financiële sector tegen die tijd gunstig genoeg is. Ze moeten immers heel wat beleggers zien te interesseren voor heel wat kapitaal.

De gezamenlijke beurswaarde van de verzekeringsdochters van ING wordt door Rabobank getaxeerd op 17 miljard euro, waarvan het gros (13 miljard) voor rekening van het ‘Europese’ bedrijf is. Europees staat tussen aanhalingstekens, omdat die tak veel meer omvat dan Nationale Nederlanden en bedrijven in België en Oost-Europa. Er zit een ‘Leven’-divisie in Zuid-Korea bij en een pensioentak in Latijns-Amerika. En niet te vergeten: de wereldwijd opererende divisie asset management.

Als de waardering van Rabo klopt, dan kan de Amsterdamse beurs zich verheugen op de grootste beursgang in jaren. Wat heet: de grootste aller tijden!

Zowel voor ING als voor de beurs zal dat nog een hele klus worden. Euronext Amsterdam, zoals de beurs tegenwoordig heet, heeft na WorldOnline in 2000 nauwelijks nog spraakmakende beursintroducties gekend. TomTom was fors in 2005 (1,8 miljard euro) en de laatste grote uit de financiële wereld was die van verzekeraar Delta Lloyd vorig jaar. De zakenbankiers van ING waren bij geen van deze ipo’s betrokken.

De timing voor ING’s nieuwe beursavontuur zal nauw luisteren. Als gezegd, de stemming op internationale financiële markten moet beduidend vrolijker zijn. En er speelt nog iets: er zijn wereldwijd veel meer financiële instellingen die in de nabije toekomst een beroep zullen willen of moeten doen op de kapitaalmarkt. Banken en verzekeraars die (net als ING) de tijdens de kredietcrisis ontvangen staatssteun gaan aflossen bijvoorbeeld en daartoe onderdelen zullen afstoten. Of banken die extra kapitaal moeten aantrekken om aan de nieuwe buffereisen te kunnen voldoen. Het wordt nog druk bij roadshows voor beleggers.

ING zal dus scherp moeten aanvoelen wat het beste moment is. Behalve de door Brussel gestelde deadline (voor 2013) is er nog een tijdshorizon. Topman Hommen wil dit klusje graag klaren voor zijn pensionering. Hij is al 67 jaar.

Philip de Witt Wijnen