Even geduld alstublieft

Vanochtend belde ik naar de helpdesk van Nuon. Aan het begin van het gesprek werd mij door een enigszins beangstigende computerstem (die nog het meest deed denken aan een totaal ongeïnteresseerde robotversie van Sanne Wallis de Vries) gevraagd of ik mee wilde werken aan een tevredenheidsonderzoek. Normaliter had ik meteen hardnekkig op de 2 voor ‘nee absoluut niet en laat me met rust ik wil gewoon een rijstwafel eten’ gedrukt. Dit keer dacht ik: nou, kom maar op met dat onderzoek. Want als ik het niks vind, ga ik dat zeggen ook. Ik omarm mijn rechten. Wij burgers zijn ontwaakt. Wij tolereren het minzaam lachende gezag niet langer. Het is nu le peuple vs dikke gemene kluitinhetrietbedrijven. Ja, Youps helpdeskrel had een tintelend machtsgevoel bij me los gemaakt, een gevoel dat paste bij wapperende vlaggen, een strijdvaardige mars door de nachtelijke straten en wellicht een enkele geslepen hooivork. Ik rook nu al het knetterende vuur dat mijn vlammende afrekening zou veroorzaken. Mijn wakkere burgerschap uitte zich uiteindelijk in een getoetste 3 voor ‘vrij tevreden’, maar het was een begin. Ik ben altijd een nogal gezagsvrezend persoon geweest.

De helpdeskgesprekken die ik voer lijken meestal vrij veel op elkaar: eindeloos wachten met als aangeboden vermaak een instrumentale panfluitversie van ‘My Heart Will Go On’ en een nasale stem die om de 20 seconden „een moment geduld alstublieft. U wordt zo spoedig mogelijk geholpen” zegt. Als ik word doorverbonden volgt er een gesprek waarin ik grapjes probeer te maken en de andere kant neutraal blijft, tot ten slotte de verplichte afsluitende vraag wordt gesteld: „Is dit genoeg informatie voor u, mevrouw de Greef?”

Een tijd geleden had ik echter een helpdeskmedewerkster aan de lijn die dit hele principe omver gooide en er daarna liederlijk de samba op danste. Ik belde met mijn telefoonmaatschappij over mijn abonnement, omdat ik al een tijd vermoedde dat ik misschien wel te veel betaalde. Het meisje aan de andere kant van de lijn zei: „Mevrouw de Greef... Eens even kijken naar uw abonnement. Nou. U heeft de laatste tijd veel gebeld. Maar echt ontzéttend veel. Véél meer dan u belminuten heeft. U schiet elke maand vér boven uw abonnement uit.” Ze klonk alsof ik met mijn belgedrag haar, haar familie en al het goede op de wereld flink beledigd had. „U heeft zo abnormaal veel gebeld”, ging ze verder, „dat u echt een duurder abonnement moet, als u zo ... extreem door wilt bellen.” JA, NU WEET IK HET WEL, wilde ik terug roepen. Maar ik mompelde: „Sorry, het komt denk ik door mijn werk ofzo.”

Ik was toen duidelijk nog niet verlicht. Vanaf nu is het: tegen de misleidende helpdesks EN tegen de veroordelende helpdeskmedewerksters die misschien wel die dag chagrijnig waren omdat er een duif op hun hoofd had gepoept! Vive la revolution!

Renske de Greef