Beethoven, Vioolconcert

Liza Ferschtman

cd klassiek ****

Na haar geprezen cd met werken van Ysaye kiest Liza Ferschtman met het Vioolconcert en de twee Romances van Beethoven voor het échte ijzeren repertoire.

Daarin moet ze de vergelijking met alle groten der vioolwereld doorstaan. Zou je denken. Maar in de praktijk heb je bij Ferschtman en het Orkest van het Oosten vaker het gevoel dat je kennismaakt met een stuk dat je nog nooit eerder hoorde. Ferschtman speelt het Vioolconcert in een stijl die past bij het duidelijk tot authentiek klassiek spel aangevuurde Orkest van het Oosten onder Jan Willem de Vriend; gedurfd, spontaan, gracieus.

Chef-dirigent De Vriend neemt fikse stappen met zijn orkest, dat – anders dan De Vriends eigen, in authenticiteit gespecialiseerde Combattimento Consort – in wezen een ‘gewoon’ symfonieorkest is. Maar zo klinkt het niet: niet in de mysterieuze paukeninzet, niet in de fel uitgelichte tegenstemmen in de koperblazers.

Ook de wisselwerking tussen Ferschtman en het orkest in het begin van het Rondo klinkt opvallend fris, speels, gelijkwaardig. Ook de Romanze in G klinkt verfrissend: beschouwelijk, aangenaam licht. De lange en weinig gehoorde cadens, door Beethoven gecomponeerd voor de pianoversie van zijn concert en door Wolfgang Schneiderhan ‘terugbewerkt’ voor viool en pauken, onderstreept het gevoel dat dit een uitvoering is die echt iets toevoegt aan de talloze reeds beschikbare opnames.

Mischa Spel