Dertig miljoen voor een tijdelijke weg

Dertig tot vijfendertig miljoen euro voor drie tijdelijke rijstroken die naar verwachting een jaar worden gebruikt? Belachelijk, vindt de oppositie in de Tweede Kamer. „In een tijd waarin we elke euro moeten omdraaien en er overal wordt bezuinigd, moet je hier geen extra gemeenschapsgeld in stoppen”, zegt Kamerlid Arie Slob (ChristenUnie).

Slob wil snel een debat met minister Melanie Schultz (Infrastructuur, VVD) over deze ‘bypass’ in de A2 bij Utrecht. De A2 is tussen Amsterdam en Utrecht verbreed tot tweemaal vijf rijstroken, alleen de tunnel bij Utrecht is nog niet klaar door problemen met nieuwe veiligheidstechnieken. De opening is twee jaar vertraagd en staat nu gepland voor april 2012. De noodstroken, die in april 2011 klaar zijn, moeten voorkomen dat het verkeer vastloopt. Een woordvoerder van Schultz: „Anders krijg je sluipverkeer door Utrecht en lange files op de A2. Slecht voor de doorstroming, slecht voor de luchtkwaliteit.”

Oppositiepartijen in de Kamer vinden de kosten van de noodstroken te hoog en vrezen dat deze nog hoger zullen uitvallen. Ook verwachten ze protest uit de nabijgelegen wijk Leidsche Rijn, wat weer tot nieuwe vertraging kan leiden.

Kamerlid Charlie Aptroot van coalitiepartij VVD noemt de protesten van de oppositie „compleet belachelijk”. „We kunnen de automobilist niet zolang in de kou laten staan. De economische schade is groter dan de kosten van de tijdelijke rijstroken.”

Het ‘tunnelprobleem’ in de A2 staat niet op zich. Eerder werd de tunnel in de A73 bij Roermond met grote vertraging in gebruik genomen, ook door nieuwe technieken. Voormalig minister Eurlings (CDA) liet toen weten voortaan „geen complexe systemen en onbeproefde technieken in tunnels” meer toe te passen.