Verstandige plannen van warenhuis Marks & Spencer

In de tussentijdse winstcijfers die de Britse warenhuisketen Marks & Spencer (M&S) gisteren publiceerde komt een volmondige schuldbekentenis naar voren. „We weten dat onze klanten moeilijk de weg kunnen vinden in onze winkels”, stond er in het persbericht. Het heldere doel van het investeringsprogramma van de nieuwe topman, de Nederlander Marc Bolland, is de zaken er makkelijker op te maken. Een goed voornemen, dat bij een gedegen uitvoering het winkelende publiek er waarschijnlijk toe zal aanzetten meer geld uit te geven in de warenhuizen van M&S.

Het leeuwendeel van de extra jaarlijkse investeringen van 300 miljoen pond die de komende drie jaar op het programma staan, zal in de Britse activiteiten van de warenhuisketen worden gestoken. Dat is een goed keuze. Want het is in Engeland dat M&S de meeste kans heeft de omzet en de verkoopvolumes te verhogen op de manier die de nieuwe topman Bolland voor ogen staat.

Door nieuwe filialen te openen, hoopt M&S dat 95 procent van de Britse bevolking binnen dertig minuten bij één van de winkels terecht kan. De warenhuizen krijgen allemaal een nieuwe indeling, waardoor ze overzichtelijker en klantvriendelijker worden. Sommige producten – zoals televisies – zullen niet meer worden verkocht. En er zal meer aandacht worden besteed aan de beter bekende kledingmerken van M&S, zoals Per Una en Autograph. Het concern zal ervoor zorgen dat de juiste ‘doorsneeproducten’ – rokjes en blouses, handdoeken en beddengoed, groenten en fruit – op de juiste planken komen te liggen „tegen de juiste prijs”.

De online- en internationale ambities zijn problematischer, maar zeer zeker realiseerbaar. M&S heeft behoefte aan een eigen webwinkel ter aanvulling van zijn warenhuizen. Beleggers kunnen op dit vlak verwachten dat het bedrijf heeft geleerd van de soms desastreuze ervaringen van anderen met verkoop via internet.

Wat betreft de strategie voor expansie in het buitenland is het verfrissend om te zien dat de Chinese plannen van M&S louter winkels in Shanghai omvatten – althans, in eerste instantie. In India zijn de plannen van M&S rommeliger, en de geschiedenis leert dat de warenhuisketen heel behoedzaam zal moeten opereren als het om overzeese markten gaat. Maar de historische banden maken het Aziatische subcontinent tot een voor de hand liggend doelwit voor Britse bedrijven.

De strategische doelstellingen van Bolland laten de harten misschien niet sneller kloppen. Maar na jaren door een showman te zijn gerund, is een evolutionaire strategie, waarbij wordt voortgebouwd op behaalde successen, de enige juiste aanpak. Bolland heeft een goede kans de zegen te verkrijgen van het winkelende publiek en beleggers.

Robert Cole

Vertaling Menno Grootveld