Superieure Pinter

Theater

Pinter naar Harold Pinter door The Glasshouse. Alphenaar.

t/m 19/11.***

De stiltes, de vragen, de korte zinnen, de ogenschijnlijk nutteloze mededelingen, de stokkende communicatie: de Britse toneelschrijver en Nobelprijswinnaar Harold Pinter schrijft op verraderlijke wijze voor theater. Het lijkt eenvoudig, het is verschrikkelijk moeilijk. Regisseur Kees Roorda van zijn eigen gezelschap The Glasshouse voegt in de voorstelling Pinter drie stukken uit de jaren tachtig samen: Victoria Station, One for the Road en Een soort Alaska.

In Victoria Station, dat gaat over een taxichauffeur die een slapende vrouw aantreft op de achterbank, klinken straatgeluiden uit vele luidsprekerboxen; gaandeweg het drieluik verdwijnen deze rekwisieten. Roorda heeft vier acteurs nodig om deze eenakters te bezetten; dat is te veel en zorgt voor nodeloze complexiteit. Bart Klever en Marlies Heuer zijn volwaardige Pinter-acteurs.

Heuer is ongelooflijk sterk in Een soort Alaska, waarin ze een breekbare vrouw speelt die ontwaakt uit een coma. Geleidelijk dringt de waarheid tot haar door dat ze lange tijd van de wereld was. Met minimale, wanhopige gebaren probeert ze greep te krijgen op haar schimmige verleden. Bart Klever is indrukwekkend in het politiek geladen One for the road. Op perverse wijze ondervraagt hij een weerloos slachtoffer. Het stuk is raadselachtig, want de reden tot ondervraging blijft onbekend. Het is pure machtswellust. Een superieure en aangrijpende Pinter.

Kester Freriks