Gevoelige snaar, puike vrouwen

Mother and Child. Regie: Rodrigo García. Met: Annette Bening, Naomi Watts. In: 5 bioscopen. ***

In Amerika wordt-ie al getipt als Oscarkandidaat. De nieuwste film van de in Amerika vooral als televisieregisseur (The Sopranos, In Treatment) werkende Colombiaanse filmmaker Rodrigo García (inderdaad de zoon van schrijver Gabriel García Márquez) raakt alle gevoelige snaren. En dat komt vooral door de puike vrouwenrollen: onsentimenteel en onopgesmukt.

Het door García zelf geschreven scenario van Mother and Child knoopt verschillende verhaallijnen aan elkaar met als overkoepelend thema adoptie. De meeste aandacht gaat daarin uit naar de parallelle levens van Annette Bening en Naomi Watts die een moeder en haar veertig jaar eerder voor adoptie afgestane dochter spelen.

Beide vrouwen hebben zonder het van elkaar te weten misschien wel meer met elkaar gemeen dan als ze samen in een huis hadden gewoond. Het verfrissende van de film is dat hij deze vragen zonder al te veel moralisme dramatiseert. Evenals de kwestie wie nu de ‘natuurlijke’ ouders van kinderen zijn, degenen die hen verwekken en baren, of degenen die hen koesteren en opvoeden (pregnanter beantwoord in het volgende maand te verwachten adoptiedrama The Kids Are All Right; je zou zelfs van een klein Hollywoodgolfje over het nieuwe gezin kunnen spreken). Je moet er wel van houden, van het soort melodrama à la Magnolia en Babel dat García maakt. Zijn lichte neiging om een en ander in katholieke symboliek te verpakken, met de terugkerende bezoekjes aan adoptienonnen als de verschillende stadia van de kruisweg, zal daar vermoedelijk niet voor iedereen bij helpen.