Test Kinect voor Xbox: simpel gamen met gebaren

Vijf jaar na de Wii waren gamers toe aan iets nieuws. Microsoft probeert het nu met de Kinect, waar geen controller meer nodig is. Die evolutionaire manier van gamen valt een beetje tegen, blijkt tijdens een testsessie in een door Microsoft speciaal ingerichte huiskamer. Door Stijn Bronzwaer Het is ook wel weer tijd voor iets

KinectVijf jaar na de Wii waren gamers toe aan iets nieuws. Microsoft probeert het nu met de Kinect, waar geen controller meer nodig is. Die evolutionaire manier van gamen valt een beetje tegen, blijkt tijdens een testsessie in een door Microsoft speciaal ingerichte huiskamer.

Door Stijn Bronzwaer

Het is ook wel weer tijd voor iets nieuws. De Nintendo Wii was een leuk apparaat, maar na vijf keer spelen weet je precies met welke armbeweging je een strike gooit bij bowlen. En heel hard je armen zwaaien bij tennis is ook helemaal niet nodig, weten ervaren Wii’ers inmiddels. Rustig blijven zitten en met je pols bewegen werkt ook.http://www.youtube.com/watch?v=8jsf-oykUaU&hd=1

Waar Nintendo niet zo veel geeft om het grafische uiterlijk van spellen, behoort de Xbox tot het beste wat de industrie te bieden heeft. Met de Xbox gekoppeld aan een Kinect, zou je de beste race-, schiet- en sportspellen zelf moeten kunnen besturen. Geen controller, of joystick: de afstandsbediening ben je zelf. Ofwel: granaten gooien door je armen te bewegen, liggend op de grond bukken voor overvliegende kogels. Een omhaal maken op je vloerkleed en zo de winnende goal maken.

Tot zover de verwachtingen vooraf. In de praktijk valt de Kinect een beetje tegen. Zo bijzonder als de Wii destijds was, is de Kinect niet. Tijdens de presentatie wordt al snel duidelijk dat de beschikbare spellen nog erg simpel zijn. Ervaren gamers die hyperrealistisch willen schieten, voetballen of racen zullen nog even geduld moeten hebben. Microsoft wil het apparaat eerst slijten aan gezinnen. Hun Wii is aan vervanging toe.

Het spel Kinectimals, bedoeld voor kinderen tot een jaar of zes, is het meest geslaagd. Een tijger staart je aan op een tropisch eiland. Zodra beweegt, komt hij op je af. Je kunt hem aaien of kunstjes leren. Ga je zitten of liggen, dan doet de tijger je op het scherm na. Voor je het weet lig je knielend op de grond pootjes te geven.

Verder zijn de vijftien spellen die als eerste op de markt komen vooral sport-, fitness- en dansspellen. Of het zijn simpele lineaire avonturengames, zoals het zelf door Microsoft ontwikkelde Kinect Adventures. In één van de levels vaar je in een bootje een rivier af. Soms leun je naar links of rechts om je boot te besturen. Als er munten voorbijkomen, moet je springen. Grappig, maar het verveelt snel.

Er is een dansspel, waarbij een karakter op het scherm je dansbewegingen nadoet. En tafeltennis, met als resultaat: pijnlijke schouders en zware armen. Dat is ergens wel revolutionair, voor het eerst maakt een computerspel echt moe. Voor wie het leuk vindt: alle spring-, buk- en dansbewegingen worden door de Kinect-camera gefotografeerd. De foto’s kunnen rechtstreeks op Facebook.

Al met al is de Kinect onbevredigend. De reactiesnelheid is nog niet perfect, een kwestie van afstemmen zegt de aanwezige marketingmanager. Wat mist is de ouderwetse controller, om bij het tafeltennis effectballen en dropshots te kunnen geven. Om te remmen tijdens een racespel, of om iets aan te kunnen klikken. Voorlopig versimpelt Kinect gamen tot springen, zwaaien en opzij stappen.

Prijs Kinect controller: 150 euro (in combinatie met Xbox 360 circa 300 euro). Losse spellen kosten rond de 50 euro. verkrijgbaar vanaf 10 november.