Open het omroeparchief

Begin september berichtte het NOS Journaal enthousiast over Filmotech, een betaal-tv-kanaal waarop vanaf eind die maand oude Nederlandse speelfilms en tv-series te zien zouden zijn. In zwart-wit snelde een jonge Rutger Hauer te paard door het beeld. Floris, de tv-serie waarmee Hauer en regisseur Paul Verhoeven doorbraken, kon je binnenkort voor een klein bedrag op je tv, pc of smartphone bekijken.

Twee maanden later ligt het tv-kanaal nog altijd stil. Juristen van de Publieke Omroep concludeerden dat het exploiteren van tv-drama in strijd is met de Mediawet. Maar een stille dood voor dit initiatief van de Nederlandse speelfilmproducenten, het EYE Film Instituut, Beeld en Geluid en elf omroepen is dit niet. Eind dit jaar gaat Filmotech toch van start – zonder tv-drama.

Dit tekent de moeizame verhouding van de Publieke Omroep met voorzichtige vormen van commercie. Waar Nederlandse tv-producenten en commerciële omroepen internationaal te boek staan als belangrijke leveranciers van programmaformules, tonen publieke omroepen zich weinig slagvaardig. Terwijl daar minstens zoveel talentvolle programmamakers rondlopen. Natuurlijk moet zorgvuldig worden omgegaan met producten die mede met belastinggeld zijn gemaakt. Maar de bureaucratische manier waarop nu het publieke programma-aanbod wordt afgeschermd, is niet meer van deze tijd.

De door de Publieke Omroep zelf voorgestelde bezuiniging van 50 miljoen omvat de halvering van de talloze websites en digitale kanalen. Voor het VVD-Kamerlid Anouchka van Miltenburg is dat nog niet genoeg. Zij betoogde vorige week dat omroepen hoofdzakelijk radio- en tv-programma’s moeten maken. Ook gedoogpartner PVV vindt dat de omroep ‘een uiterst beperkte rol’ op internet moet spelen.

Als dit werkelijk zijn beslag krijgt, pleit dat temeer voor het particulier initiatief de schatkamers van het omroeparchief te openen. Er zijn ongetwijfeld mensen die er een paar euro voor over hebben om nog eens te kijken naar Pleidooi, Floris of Penoza. Het aandeel uit de publieke middelen dat dan in de omroepkas terugvloeit, kan in nieuwe series worden gestoken.

Tom Rooduijn