Alonso is de lachende derde

Op papier zijn er nog steeds vier kanshebbers voor de wereldtitel in de Formule 1.

Maar volgende week in de slotrace, in Abu Dhabi, gaat het tussen Alonso en Webber.

Een supporter van Fernando Alonso op de tribunes in São Paulo. De Spanjaard heeft de bester papieren voor de wereldtitel. Foto AP A Ferrari fan holds a Ferrari flag with an image of driver Fernando Alonso, of Spain, during the Brazilian Formula One Grand Prix at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Sunday, Nov. 7, 2010. Championship leader Alonso placed third in the race and remains atop the standings with 246 points. (AP Photo/Andre Penner) AP

Lachende derde was Fernando Alonso gisteren op het Interlagoscircuit in São Paulo, in de voorlaatste Formule 1-race van het jaar. Beide Red Bull-coureurs gingen voor hem over de finish in de Grote Prijs van Brazilië, en wat hem betrof in de juiste volgorde. Sebastian Vettel voorop, en Alonso’s grootste concurrent in de strijd om de wereldtitel, Mark Webber, op de tweede plaats.

Waar Alonso eerder in het jaar (in juli in Hockenheim) als gevolg van een dienstbevel voorbij gelaten werd door zijn Braziliaanse teamgenoot Felipe Massa, bleef bij Red Bull Vettel gewoon voor Webber rijden. Ook al heeft Webber de beste uitgangspositie van de twee Red Bull-coureurs om volgende week in de slotrace wereldkampioen te worden, Vettel mocht in elk geval tot en met gisteren voor zijn eigen kansen blijven gaan. Ook al kost dat Red Bull misschien de wereldtitel. Dus als Webber volgende week in Abu Dhabi wint en Alonso wordt tweede, dan verovert de Spanjaard Alonso zijn derde wereldtitel. En zijn eerste in een Ferrari.

Pas in de laatste race wil Vettel plaatsmaken voor zijn teamgenoot, zo maakte hij in de aanloop naar de race in São Paulo duidelijk. Als Vettel volgende week in Abu Dhabi weer voorop rijdt en Webber ligt weer in tweede positie, dan is het aannemelijk dat de Duitser de Australiër voorbij zal laten gaan. Maar als Alonso op kop ligt, kan dat droomscenario de prullenbak in.

Het zou volgens Red Bull-teambaas Christian Horner niet juist zijn geweest om een van zijn twee coureurs (lees Vettel) „op een kunstmatige manier” uit te schakelen in de race om de wereldtitel. Nu gaan Webber en Vettel beiden nog als kanshebbers de slotrace in, volgende week op het oogverblindende circuit in de woestijn in Abu Dhabi. „We hebben de constructeurstitel binnen, nu kunnen we ons concentreren op de rest.”

Wat er volgende week ook gebeurt, die mooie troostprijs neemt niemand Red Bull meer af. Zes jaar nadat het team zijn intrede had gedaan in de Formule 1 veroverde de renstal die eigendom is van frisdrankenkoning Dietrich Mateschitz de constructeurstitel. Gerenommeerde teams als Ferrari, McLaren en Williams hebben het nakijken.

Red Bull Racing nam eind 2004 de boedel van Jaguar over. Die renstal was op zijn beurt weer een voortzetting van het team van drievoudig wereldkampioen Jackie Stewart. Maar de kleurrijke Schot slaagde er niet in om Stewart Racing boven water te houden, zoals vóór hem een andere oud-Formule 1-coureur met zijn eigen team kopje onder was gegaan, de Fransman Alain Prost. Ford nam het team van zijn ambassadeur Stewart over en introduceerde het ‘racing green’ in de Formule 1, maar ook Jaguar was als gevolg van de financieel-economische problemen van Ford geen lang leven beschoren in de Formule 1. Red Bull nam de plaats in van Jaguar en werd wel een succesverhaal. Niet in de laatste plaats dankzij de Britse ontwerper Adrian Newey, die al constructeurstitels had veroverd bij Williams en McLaren. Voormalig F1-coureur David Coulthard noemde Newey gisteren de ‘aero-guru’. Begrijpelijk, want de 51-jarige Newey ontwerpt al jaren de mooiste en vooral meest aerodynamische auto’s.

Coulthard stond mede aan de basis van het succes van Red Bull. In 2004 reed hij voor het laatst in dienst van McLaren, in 2005 werd hij eerste rijder in het eerste jaar van Red Bull – toen nog met als krachtbron een Cosworthmotor, nu al jaren een Renault. Zijn ervaring was van grote waarde voor het debuterende team.

In Brazilië was het team van McLaren-Mercedes de grote verliezer. In de kwalificatietraining verprutste Jenson Button het. De regerend wereldkampioen kwam niet verder dan de elfde tijd en eindigde in de race als vijfde. Zijn teamgenoot Lewis Hamilton, die twee jaar geleden in Brazilië in de laatste bocht van de laatste race de wereldtitel veroverde, werd met hangen en wurgen vierde. „Ik was nergens”, zei hij na afloop. Alleen een wonder kan hem volgende week nog aan de wereldtitel helpen.

Maar wonderen zijn de wereld nog niet uit. Wie had durven voorspellen dat eerstejaars F1-coureur Nico Hülkenberg poleposition zou veroveren in São Paulo? Mooi dat het team van Sir Frank Williams zich weer aan de top meldt, voor het eerst sinds 2005. Toen was een andere Duitser, Nick Heidfeld, de laatste Williams-coureur op poleposition, op de Nürburgring.