Serie 'Bellicher' staat dicht op de actualiteit

We worden verwend. Het spannende Penoza is nog maar net afgelopen of er begint zondag alweer een nieuwe, vierdelige misdaadserie: Bellicher, de macht van meneer Miller. Een uiterst onhandige titel, onmogelijk te onthouden, die pas begrijpelijk wordt als we weten dat Bellicher de hoofdpersoon is in diverse boeken van de gelauwerde thrillerauteur Charles den Tex – en dat De macht van meneer Miller, in 2006 bekroond met de Gouden Strop, één van die boeken is. De makers hopen hierna ook andere Bellicher-avonturen te kunnen verfilmen. De naam Bellicher moet zodoende ook op de televisie een handelsmerk worden.

In koelblauw licht wordt hier een intrigerend drama vertoond, dat zich na het zien van één aflevering nog niet volledig laat duiden. We bevinden ons ten kantore van een multinationaal consultancyconcern, waar Michael Bellicher zojuist is gepromoveerd tot senior managent officer – één van die titels waarin bureaus als McKinsey en PricewaterhouseCoopers inderdaad grossieren. Maar al gauw zien we ook dat Bellicher elders in het gebouw het lijk vindt van een vroegere minnares, hetgeen hem verdacht maakt, en bovendien problemen schept in zijn huwelijk dat net na twee jaar therapie weer in rustiger vaarwater beland leek.

Voorts lijkt er sprake te zijn van geknoei met rapporten. Verder komen we de eerste keer nog niet, maar later zal blijken dat het allemaal te maken heeft met informatievervalsing om de angst voor de islam aan te wakkeren. Zo zit deze door Peter de Baan en David Lammers geregisseerde reeks dicht op de actualiteit. En het klopt dat zulke consultants nauwe contacten hebben met overheden.

Daan Schuurmans, die eerder dit jaar met veel gevoel voor ironie de schavuitenrol van prins Bernhard speelde, is nu de gespannen held die zich met spiedende blik een weg baant door het mysterie. Pas aan het eind van de eerste aflevering duikt zijn sinister ogende tegenspeler Theo Maassen op, in de uitdossing van een steile CDA-politicus, die zich blijkens de voorpubliciteit zal ontpoppen tot de kwaaie genius van het verhaal. Dat is op zichzelf al bezienswaardig genoeg.

Zondag, VPRO, Ned.3, 20.30u.