RijnGouweLijn moet er gewoon niet komen

Gedeputeerde Asje van Dijk heeft gelijk. Een besluit moet uitgevoerd worden. Maar met zijn pleidooi voor zijn gelijk maakt hij op onmiskenbare wijze duidelijk niet over inzicht en visie te beschikken (Opinie & Debat, 30 oktober). De RijnGouweLijn moet als lightrail Gouda met Katwijk verbinden. Hiervoor moet dwars door de binnenstad van Leiden een trambaan aangelegd worden. Maar voorziet deze lightrail in een behoefte? In alle discussies rond deze problematiek wordt deze vraag niet aan de orde gesteld. Gouda heeft een treinverbinding met Leiden. De lightrail die jaren tussen Alphen aan den Rijn en Gouda dienst deed is opgedoekt omdat zowel technisch als economisch de tram een flop bleek. Sinds een jaar rijden er weer NS treinen op dit traject. Alle reizigers voor Leiden uit de richting Alphen aan den Rijn hebben de keuze uit twee Leidse NS stations die beide op 5 à 10 minuten loopafstand van het centrum gelegen zijn. Een lightrail kan mogelijk een paar minuten voordeel opleveren voor wie naar het centrum van Leiden wil. Of de samenleving daar honderden miljoenen voor over moet hebben, is discutabel.

Bovendien moet de vraag gesteld worden op hoeveel reizigers vanuit Gouda en Alphen aan den Rijn men dan rekent? Gouwenaren gaan eerder naar Scheveningen of andere kustplaatsen dan naar Katwijk. Alphenaren kiezen voor de veel snellere en luxere trein als zij naar Leiden gaan en zullen een lightrail links laten liggen.

Gedeputeerde Van Dijk zou er beter aan doen om zich sterk te maken voor een verdubbeling en onderheiing van het spoor tussen Bodegraven en Leiden. Als er toch miljoenen uitgegeven worden, dan is dat een veel logischere keus.

E.J. Das

Alphen aan den Rijn