Films maken met een pak uit Enschede

Het snelgroeiende bedrijf Xsens oogst succes met zijn bewegingspak. In de film- en gamewereld is het gewild. Prins Willem-Alexander kreeg gisteren een demonstratie.

Enschede Prins Wiklem alexander bij demonstratie Sensorpak Xsens foto eric brinkhorst

Prins Willem-Alexander kijkt geïnteresseerd naar het speciale pak dat Daniël Roetenberg, medewerker van technologiebedrijf Xsens uit Enschede, draagt. Het zit vol sensoren. De prins wil weten: „Hoe lang duurt het nog voordat je met zo’n soort pak thuis games kunt spelen.” Niet lang meer, antwoordt directeur Per Slycke van Xsens.

Willem-Alexander was gisteren op bezoek bij Xsens, een snelgroeiend bedrijf dat zich specialiseert in bewegingssensoren. Het heeft veel succes met het zogeheten bewegingspak, dat de prins gedemonstreerd kreeg. Het is zeer gewild in de game- en filmindustrie. Zo is het gebruikt bij het maken van de dit jaar uitgekomen films Iron Man 2 en Alice in Wonderland.

Xsens is een van de vele bedrijfjes die de Universiteit Twente heeft voortgebracht. „Ik overdrijf niet als ik zeg dat er in de loop van de tijd honderden bedrijfjes zijn ontstaan die zeker 6.000 tot 7.000 arbeidsplaatsen hebben opgeleverd”, aldus burgemeester Peter den Oudsten (PvdA) van Enschede. Volgens hem bevindt Twente zich in een „transformatiefase” die zich de laatste tien jaar in een versneld tempo voltrekt. De textiel- en metaalindustrie zijn verdwenen. Een kennisgedreven economie is ervoor in de plaats gekomen, waarbij ondernemers, overheid, onderzoekers en onderwijsinstellingen samen optrekken.

Medewerker Roetenberg van Xsens buigt zich in zijn pak iets voorover. Hij beweegt zijn benen langzaam heen en weer, ondertussen zwaait hij licht met zijn armen. Het schematische poppetje op een beeldscherm geeft zijn bewegingen direct weer. Op het beeldscherm ernaast is hij al een klein, buitenaards ogend mannetje dat moeiteloos in een game kan figureren.

Met dit pak kunnen filmmakers scènes van te voren visualiseren en beoordelen, legt directeur Slycke uit. De echte opnames kosten daardoor minder tijd, en minder geld.

In de filmindustrie worden de beelden die het pak voortbrengt meestal niet direct in de film gebruikt. Daarvoor is de kwaliteit nog niet goed genoeg. Dat is anders in de game-industrie. Met het Xsens-pak zijn onder meer opnames gemaakt voor de game Killzone, geproduceerd door het Amsterdamse Guerilla. Dat geldt ook voor de FIFA-voetbalspelletjes voor Playstation 3 en Wii. Het tijdrovende keyframing, waarbij een game digitaal beeldje voor beeldje moet worden opgebouwd, is hiermee overbodig geworden.

Nu zijn de sensoren in het pak nog via draadjes met elkaar verbonden. Slycke laat de prins het nieuwste type sensor zien. Draadloos. Het pak kost nu nog 40.000 euro. Maar de prijs daalt snel, zegt Slycke. „De sensoren worden steeds goedkoper.”

Het bedrijf Xsens is in 2000 voortgekomen uit de Universiteit Twente. Slycke en medeoprichter Casper Peeters hadden als studenten Technische Natuurkunde het idee opgevat om „versnellingsopnemers” die in airbags zijn verwerkt, toe te passen in snelheidsmeters voor hardlopers. Die toepassing is er nog steeds. Xsens levert zijn sensoren en bijbehorende software niet alleen aan de entertainmentindustrie, maar ook aan topsporters, die er hun prestaties mee kunnen verbeteren.

Verder wordt de technologie toegepast in op afstand bestuurbare robots, zoals laatst gebruikt bij het dichten van het olielek in de Golf van Mexico, en onbemande vliegtuigjes. Het bedrijf werkt ook aan bewegingsregistratie van mensen die een herseninfarct hebben gehad, bijvoorbeeld om te kunnen zien of er bij de revalidatie vorderingen worden gemaakt.

Bij Xsens werken inmiddels 65 mensen. Een vestiging in Los Angeles is onlangs geopend en een kantoor in Azië ligt in het verschiet. Het bedrijf is de Nederlandse markt allang ontgroeid. Verkoopdirecteur Eric Wilbrink vertelt de prins wat dat betekent: „Veel reizen, uit koffers leven, zitten en wachten.”