SELECTIE BEELDENDE KUNST

Dubbelzinnigheden

Maastricht De Belgische kunstenaar Francis Alÿs (1959) wil kunstwerken maken die een ‘maximale inspanning’ vergen en een ‘mimimaal resultaat’ opleveren. Alÿs is vooral bekend om zijn acties, die hij op diverse manieren documenteert. Met zijn kunst vestigt hij de aandacht op de absurditeit van het dagelijkse leven.

Alÿs, die toen nog Francis De Smedt heette, kwam bij toeval in 1986 terecht in Mexico-Stad. Hij was in België opgeleid als architect en werd via vervangende dienstplicht naar het zuiden van Mexico gestuurd voor hulp aan de wederopbouw na de aardbeving van 1985. In de zomer van 1989 strandde hij in Mexico-Stad door problemen met identiteitspapieren. Al wandelend ontdekte hij dat hij als als architect weinig aan zo’n metropool had toe te voegen.

Liever werkte hij met wat er was: de mensen, pleinen, straten, zwerfhonden. Onder de naam Francis Alÿs werd hij van de ene op de andere dag beeldend kunstenaar. Zijn eerste kunstwerken bestonden uit wandelingen waarmee hij de miljoenenstad in kaart probeerde te brengen. Een van zijn eerste ingrepen in het straatbeeld bestond uit kussens die hij in sponningen stopte op de plek van door de aardbeving gesneuvelde ruiten, als een soort pleisters op de wonden (Placing Pillows, 1990). Onlangs ontving hij de BACA Laureaat, een prijs voor internationale beeldende kunst in Nederland. Het Bonnefantenmuseum presenteert nu zijn werk in relatie tot de collectie van het museum.

Van 7 nov t/m 27 maart, Avenue Ceramique 250. Di-zo 11-17u.

‘Louvre in Heino’

Heino Vier eeuwen beeldende kunst van verzamelaar Dirk Hannema gaan in de zalen van Kasteel het Nijenhuis de dialoog aan met zo’n zestig foto’s van veertig kunstenaars uit de collectie van Reyn van der Lugt, kunstverzamelaar en voormalig directeur van het Groninger Museum.

In de 25 jaar dat hij beeldende kunst, design en fotografie verzamelde, spitste Van der Lugt zich toe op hedendaags conceptueel werk. In Louvre in Heino is o.a. werk te zien van Cas Oorthuys, Ed van der Elsken, August Sander, Mitch Epstein (US), Bas Princen, Viviane Sassen en Thomas Struth (DE).

T/m 6 febr. Nijenhuis 10. Do-zo 11-17u.

Het Brein

Haarlem In een smalle gang in ’t Dolhuys, Nationaal Museum voor de Psychiatrie, vormt een steeds lager wordend plafond de achtergrond van een ‘levende’ expositie. De bezoekers van het museum moeten er doorheen.

Kunstenaars Stefan Kasper en (tevens curator) Jennifer Hoes staan het publiek en elkaar in de weg. Deze ongemakkelijke therapie moet leiden tot een indringend, gefrustreerd, neurotisch, verknipt en dwangmatig werk over het eigen brein van Stefan en Jennifer. Verder exposeren dwars door het museum heen nog veertien kunstenaars en één kunstenaarscollectief.

De kunstenaars werken in uiteenlopende media. In hun werk zijn interne processen zichtbaar: zij geven hun ‘eigen brein’ bloot. De grote verschillen in werkwijze tussen de kunstenaars schetst een zo breed mogelijk beeld van ‘Het Brein’: verhelderend of verwarrend.

T/m 19 dec. Het Dolhuys, Schotersingel 2, Di-vr 10-17u, za en zo 12-17u.

Lelies op damast

Tilburg Rozen, anjers, lelies, distels en viooltjes: bloemen zijn door de eeuwen heen een favoriet motief geweest om af te beelden op tafeldamast.

Het Audax textielmuseum besteedt aandacht aan diverse eeuwen damastkunst. In de negentiende eeuw worden bloemen zo realistisch mogelijk weergegeven. Er zijn detaillistisch weergegeven rozen, chrysanten, asters en anjers en met linten gebonden boeketten omgeven door guirlandes. Later worden lelies of begonia’s gestileerd en zonder schaduwsuggestie, als tweedimensionaal motief afgebeeld in de stijl van de Art Nouveau.

Omstreeks 1920 ontstaat een stroming die meer ruimte voor een ongedwongen en spontane vormgeving met vloeiende vormen, in combinatie met geometrische motieven, later aangeduid als Art Deco.

In de TextielShop is damast te koop in het Art Nouveaupatroon ‘Waterbloem’.

T/m 6 nov, Goirkestraat 96. Di-vr 1-17u, za en zo 12-17u.

Glow

Eindhoven Als de nacht valt verandert het beeld van de stad. Een deken van daglicht dat alles in eenzelfde licht zet maakt dan plaats voor eilanden van licht.

Van 6 t/m 13 november staat de publieke ruimte in het teken van GLOW - International Forum of Light in Art and Architecture met als thema ‘(Re-)Discovering Eindhoven’. Bekende plekken krijgen een nieuwe betekenis en plekken die onzichtbaar zijn of genegeerd worden vanwege hun obscure karakter zullen door licht worden onthuld.

6 t/m 13 nov. Inl www.gloweindhoven.nl

Marijn Akkerman

Diepenheim Marijn Akkermans schuwt op zijn expositie The Fraud of Mister HQ in Kunstvereniging Diepenheim de figuratie niet. Integendeel, hij lijkt die juist nodig te hebben om een wereld voor te toveren die mensen op het verkeerde been zet. Zijn gearrangeerde voorstellingen van personen zijn bizar, speels en humoristisch.

De mensen plegen vaak onduidelijke handelingen en soms lijken de personen ook nadrukkelijk voor de kunstenaar te poseren, al dan niet met een grimmige of vrolijke uitdrukking op het gezicht.

T/m 8 dec, Grotestraat 17. Di-zo 11-17u