Economie kort

Limburgs bedrijf bouwfraude gaat opnieuw in de fout

Den Haag. Het Limburgse bedrijf Janssen de Jong Infra, dat eerder al fikse boetes kreeg voor zijn rol in de bouwfraude, heeft zich opnieuw schuldig gemaakt aan kartelvorming. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft het bouwbedrijf, alsook het Aanneming- en wegenbouwbedrijf Limburg BV waarmee prijsafspraken gemaakt zijn, boetes opgelegd van in totaal ruim 3 miljoen euro. Dat maakte de NMa gisteren bekend. Ook drie leidinggevenden van de twee bedrijven moeten boetes betalen. Het is voor het eerst dat de NMa personen boetes oplegt voor kartelvorming. Het gaat om bedragen variërend van 10.000 tot 250.000 euro. (ANP)

Hoofd van website NOS stapt op

Door een onzer redacteuren

Rotterdam. Roeland Stekelenburg (1963) vertrekt eind dit jaar als hoofd nieuwe media van de NOS. Onder zijn leiding groeide de NOS-site uit tot een uitgebreide nieuwssite die veel lof kreeg voor zijn pioniersrol op het gebied van nieuwe media. De aankondiging van zijn vertrek valt samen met de aanval van de VVD op de websites van de publieke omroepen, die volgens de regeringspartij valse concurrentie vormen voor de commerciële media. Volgens Stekelenburg heeft de aanval van de VVD niet rechtstreeks met zijn vertrek te maken: „Ik ga weg omdat ik een bedrijf wil opzetten dat mediavernieuwingen bedenkt en uitvoert voor andere bedrijven. Niet alleen websites, maar vooral concepten waarin verschillende nieuwe media samenhangen Bijvoorbeeld narrowcasting: kleine, gesloten netwerken zoals je die kunt bekijken in bijvoorbeeld postkantoren en op Utrecht Centraal Station.”

Hogere omzet en winst voor Unilever

Door een onzer redacteuren

Rotterdam. Voeding- en levensmiddelenconcern Unilever heeft het afgelopen kwartaal een hogere winst en omzet geboekt, maar ondervindt wel last van hogere grondstoffenprijzen. De multinational profiteerde vooral van de economische groei in Azië, Rusland en Latijns-Amerika. Toch constateert bestuursvoorzitter Paul Polman dat de economische groei ook in deze opkomende markten vertraagt. In het derde kwartaal zette Unilever 11,5 miljard euro om, 13,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Van die 13,2 procent komt 4,8 procent door een stijging in de verkoop van producten. De relatief hoge stand van de dollar ten opzichte van de euro was goed voor 9,8 procent van de omzetstijging.